Genus Ordinis Dei - The Middle

The Middle

Genre:Symphonic Death Metal

​The Middle er et middelgodt debutalbum

Det Italienske band Genus Ordinis Dei, er ude med deres debutalbum The Middle. De spiller symfonisk dødsmetal, men på grund af den permanente brug af keyboard forsvinder den symfoniske del lidt, og da det er blevet lavet på et tastatur, så går det hen og bliver lidt for animeret. Men ser man ud over dette element i musikken, så viser bandet også, hvor musikalske de er.

Symfonien druknes i kedeligt keyboardspil

Siden 2011 har de forsøgt at forme deres musikalske grobund, og det er da heller ikke hver dag, man hører en sådan blanding. Genus Ordinis Dei lyder som en blanding imellem det nyere Dark Tranquillity eller Eluveitie, hvis man trækker elementerne fra folkemusikken fra, og en god del af Nightwish, uden en egentlig keyboardspiller.

Der er ingen tvivl om at bandet er i stand til at lave fængende melodier, men det hjælper bare ikke, hvis de drukner i tonerne fra et keyboard, der stjæler for meget fokus.

Desværre er der ikke megen variation på albummet, og langt hen ad vejen føles det, som om at man hører den samme sang om og om igen. Melodierne og sangenes struktur minder meget om hinanden, og det er det samme breakdown der går igen, hvilket gør det lidt kedeligt efter et par sange. Det er en skam, at der ikke er mere variation, for bandet er faktisk som nævnt i stand til at sammensætte nogle gode melodier. Det bedste er dog, at man har undladt at bruge en ren vokal og gennemført albummet med Nick K's forståelige growl.

Kort sagt så er albummet en grå masse, hvor der kun er få sange, der skiller sig ud og bringer lidt farve ind i musikken, "Path To Salvation" og "Cadence Of War" er nogle af de sange, der formår det. Når man vælger at smøre hele produktionen ind i en tyk keyboardmasse, så er lyspunkterne faktisk der, hvor keyboardet er i baggrunden, og instrumenterne træder frem. Genus Ordinis Dei er helt sikkert kyndige musikere, det står fast, når man hører albummet. Men det er desværre ikke nogen garanti for, at resultatet bliver godt.