Gentlemans Pistols - Hustler's Row

Hustler's Row

Genre:Hard rock

Tredje gang...

Her kommer en påstand: De fleste kender guitaristen Bill Steer fra mægtige Carcass, men knap så mange ved, at han også spiller old school hygge-hard rock i et band, der hedder Gentlemans Pistols. Jo jo, manden har mange facetter, men denne anmeldelse skal nu ikke handle så meget om lige netop Bill Steer, for uanset hvem gruppens medlemmer er, har de begået en rigtig fin plade, der rykker godt i træbenet.

Deres forrige skive, At Her Majesty’s Pleasure (2011), var ganske god, men Hustler’s Row, deres tredje langspiller, er rigtig god.

Det er enkelt, men det virker

Klassisk britisk 70’er-hard rock - det er måske det nærmeste denne anmelder kan komme en beskrivelse. Gentlemans Pistols spiller god gammeldaws rock, der bygger på klassiske blues/rock-rundgange uden så meget fis. De har to guitarister, der komplementerer hinanden til UG med endeløse kaskader af fede riffs. De har en himmelsk bassist, en groovy trommeslager og en fabelagtig sprød sanger, men vigtigst af alt har de nogle fløjlsbløde og fandens fængende melodier. Forestil dig en blanding

af det senere og mere rockede fra The Beatles tilsat de bløde harmonier fra The Sword plus lidt drys af Deep Purple og Saint Vitus. Umiddelbart lyder det måske lidt sært, og det kan være lidt svært at forestille sig, men så er det heldigt, at der herunder ligger en video med nummeret “The Devil’s Advocate On Call” - et af de absolut bedste numre på skiven, samt et nummer der på glimrende vis giver et dækkende indtryk af resten af albummet.

Produktionen af skiven må også fremhæves: Jeg har sjældent hørt et så klokkerent mix, hvor samtlige instrumenter, plus sanger, kommer så godt frem i lydbilledet. Jeg har febrilsk prøvet at dreje på samtlige af bilens, telefonens, anlæggets og spolebåndoptagerens knapper for at vride musikken for detaljer, men uanset hvilke anstrengelser jeg gør mig, lyder pladen bare uforskammet godt.

Less is more

Nok er vi genremæssigt ude i noget, der i lignende udgaver er hørt rigtig mange gange før, det er bare de færreste, der gør det så enkelt og smukt som Gentlemans Pistols. Uden for mange dikkedarer er Hustler’s Row en super god samling numre, der lyder og rykker præcis, som de skal, og derfor skal de også have en rigtig pæn karakter. Vi er ikke helt på højde med Innocence & Decadence fra 70’er-hard rock-mestrene i svenske Graveyard, men det er stadig aldeles sprødt og lækkert. 8 flotte kranier til en dejlig omgang hyggerock.

1. The Searcher
  2. Devil's Advocate On Call
  3. Time Wasters