Fall of Efrafa - Inlé

Inlé

Genrer:Hardcore, Sludge metal
Spilletid:79.31
Antal numre:7

Musikalsk stikker "Inlé" primært i to retninger; På albummets åbningssang er det post-rockede udtryk i fokus og her minder Fall Of Efrafa til tider om Godspeed You! Black Emperor med deres dystre og melankolske guitar-flader. Det dystre er også i fokus, når Fall Of Efrafa skruer op for hardcore-tendenserne og i disse passager lyder briterne mest af alt som Cult Of Luna eller en knap så tung version af Neurosis eller Buried Inside, ikke mindst grundet den arrige hardcore-vokal. Og dette mix viser sig ganske hurtigt at være forbandet effektivt.

"Inlé" er således noget af det mest intense og dystre jeg har hørt i år, og Fall Of Efrafa har kreeret et album, der fra tid til anden eksploderer i et inferno af tonstung hardcore for herefter at blive afløst af mere atmosfæriske og melodiske passager. Resultatet er en række fængslende numre der, også grundet et kolossalt sangskrivningsmæssigt overskud, ofte ender med at være mere end 10 minutter lange uden overhovedet at begynde at kede lytteren.

Med den afsluttende 17 minutter lange " The Warren Of Snares" rammer Fall Of Efrafa et klimaks og afslutter samtidig et af årets klare højdepunkter, når denne anmelder skal se tilbage på årets plader. Desværre er dette album også det sidste vi kommer til at høre fra Fall Of Efrafa, da bandet efter en afsluttende turne har valgt at gå i opløsning.

Som en slutnote kan det i øvrigt nævnes at hele dette herligt dystre album frit kan downloades fra bandets hjemmeside – men husk nu at købe den "ægte" vare, når du (forhåbentlig) bliver ligeså grebet af bandets musikalske univers som denne anmelder.