Dunderbeist - Black Arts & Crooked Tails

Black Arts & Crooked Tails

Genrer:Heavy Metal, Rock

Hvad tænker hvis jeg siger goove metal, Faith No More, hard rock og alternative? Jeg tænker Dunderbeist.

Dunderbeist er et experimentalt Metal band fra Hedmark i Norge fra 2008. Bandet består af Torgrim Torve (vokal), Åsmund Snortheim (vokal), Fredrik Ryberg (guitar), Kristian Liljan (bass), Ronny Flissundet (guitar), John Birkeland Hansen (trommer) og Ole Alexander Lislerud (percussion). Foruden blanding af genre er bandet's live shows af den teaterisske stil, lignende Alice Cooper og Kiss. De bærer sorte tyveknægte masker, mest af alt fordi de låner fra andre bands stilarter for at skabe deres egen. De har allerede en stor fanskare i Norge og er nu ude med deres nyeste album, Black Arts & Crooked Tails.

Albummet ligger ud med nummeret La Guerre du Feu (Lord Of the Flames), med en Mastodon lignende akustisk intro efterfulgt af Groove Metal guitar riffs i stil med Lamb of God, efter fulgt af en hard rock/power metal vokal... Du tænker sikkert, det er da noget pis at blande alle de genrer, men det overaskende er, at det rent faktisk virker og er ret så unikt. For uden disse inspirationer er der en stor alternativ inspiration på albummet, og en del numre er inspireret af Faith No More, fx Fear and Loathing som også har en let blues lignende attitude. Mine yndlings numre er La Guerre du Feu (Lord Of the Flames), Fear and Loathing og Shields Aligned.

Dette har været mit første møde med Dunderbeist og jeg kunnet lide det. Normalt er jeg ikke helt til de store genre mix og specielt ikke alternative, men Dunderbeist får det bare til at virke. Selvom de ''stjæler'' fra andre artister med arme og ben, formår de at producere noget som er unikt deres. Alt i alt er her tale om et rigtigt godt album som helt klart er en lytter igennem!