Disaffected - Rebirth

Rebirth

Genre:Progressive Death Metal

Hvordan lyder det, hvis man sætter en flok cirkusartister til at lytte til en masse Kraftwerk og derefter tvinge dem til at spille dødsmetal? Svaret kunne være, at det ville lyde som portugisiske Disaffecteds comeback-album Rebirth. Og, selvom dette måske lyder som en negativ ting, så er Rebirth, når man lige vænner sig til Disaffecteds noget unikke type progressive dødsmetal, faktisk slet ikke så ringe endda.

Den musikalske sammensætning er noget skæv og et del avant-garde, og du kan forvente tunge døds- og thrash-metal riffs blandet med syrede keyboards og jazzede elementer. Således kan der trækkes paralleler til Pestilence, Atheist og Cynic, men portugiserne trækker den endnu længere, hvad angår underlighed. De tilføjer nemlig også cirkus-orgel, elementer fra industrial metal, underlige op- og ned-gange i cirkusagtige skalaer, dissonante harmonier, skæve taktarter og skift, som kommer ud af det blå. Vokalen er growlet (og desværre nok under kategorien fattimandsgrowl), men suppleres af tale, robotstemmer og kvindelig vokal (der dukker ligefrem et power metal-agtigt omkvæd op i "Evilution Within"), og til tider kaster de sig ud i noget dybt melodisk, som det afdæmpede piano-nummer "Miracle Dance". Andre steder bliver musikken mørk og brutal, som i det black metal-orienterede første stykke i "The Rebirth of...", og der sluttes af med noget gammeldags scat i den jazzede "Arrival".

Hvert eneste nummer er således en spøjs rejse ud i et mangfoldigt og forvirrende musikalsk univers, der dog ikke er mere komplekst end man sagtens kan holde ud at høre på det. Jeg ville mene, at bands som Unexpect, Mr Bungle og Coins As Portraits er meget mere udfordrende, og lytteren kommer hurtigt til at se mening med galskaben på Disaffecteds Rebirth.

Rebirth er måske ikke ligefrem et album, der appellerer til alle og enhver, men jeg synes, at portugiserne har formået at skrue et album sammen, der er både udfordrende og interessant. Disaffected har tydeligtvis fundet inspiration i jazzmetallen, dødsmetallen og den industrielle metal og har blandet det sammen til deres helt egen form for avant-garde dødsmetal på Rebirth, og fans af Cynic, Unexpect, Atheist, Nocturnus og Pestilence bør bestemt give denne skive et lyt.

Tracklist: 1. Mankwala (Intro) 2. C.ult O.f M.y A.shes 3. Getting into the Labyrinth 4. Dreaming III (A Nightmare) 5. Evilution Within 6. Miracle Dance 7. Our Will 8. Hypnotic Prophecy 9. The Rebirth of... 10. 1460 Steps to Divine 11. Arrival (Outro)

Rejs med ind i Disaffecteds skæve universe mod labyrintens midte i Getting into the Labyrinth: