Denouncement Pyre  - Almighty Arcanum

Almighty Arcanum

Genre:Black metal

Australsk atmosfærisk black til folket

Corpse paint, bandpics i sort/hvid med overdreven kontrast og et logo, der er komplet ulæseligt - ja, det er black, og ja, det er Denouncement Pyre. Det australske band, der på dansk har det gode, kristne navn ’Fordømmelsens Ligbål’ (vrider du hjernen efter et godt navn til dit garage-black metal band, så vær opmærksom her), har en del udgivelser på samvittigheden, om end Almighty Arcanum er deres første studiealbum. De har siden 2004 udgivet en del demoer og EP’er, og har også lavet et split-album med Diocletian, ved navn Chaos Rising.

Almighty Arcanum er helt bestemt et vellykket første album. Denouncement Pyre skaber i deres musik en fornuftig balance mellem den true black metal og den mere atmosfæriske lyd, græsende til ambient. Nogle numre er ét stort (om end positivt) kaos af black-smadder og dobbeltpedal, heriblandt "Circle of Serpents". Andre numre, som for eksempel intronummeret "Breath of Tehom" og "Drakon: All Is One", er langt mere atmosfæriske. Der er flere stille passager albummet igennem, der mest af alt fungerer som en rød tråd og binder Almighty Arcanums kaos sammen til en helhed. Der er noget old school over dette album, som jeg virkelig godt kan lide. De atmosfæriske elementer samt det svage touch af death er også plusser. Vokalen er ond, musikken er ond, det er bandnavnet og logoet også – så er du fan af ond black, der til og med er fra Australien, så mal dig en corpse paint og rid af sted på din sorte ganger, ned til din lokale pladebiks og køb Denouncement Pyres Almighty Arcanum, det fortryder du ikke.

Hør herunder bandets teaser for albummet:

1. Intro: Breath of Tehom
  2. An Extension of the Void