Dawn Of Demise - The Suffering

The Suffering

Genre:Death metal

Brugervurdering: 9/10 baseret på 1 stemme.

Dawn Of Demise har igen medvirket til, at verden er blevet et endnu tungere sted at opholde sig

Death metal af den gode gamle skole
Dawn Of Demise spiller ultratungt death metal af den gode gamle skole, og det har aldrig været nogen hemmelighed, at bandet er stærkt inspireret af ’New York death metal-scenen’ – især Suffocation. Det betyder dog på ingen måde, at der er tale om rip-off, for Dawn Of Demise mestrer denne genre på allerhøjeste niveau og blander sig helt i toppen sammen med deres amerikanske forbilleder.

Tung, tungere, The Suffering
The Suffering er Dawn Of Demises 4. full-length og helt klart deres absolut tungeste udspil til dato. Allerede fra første sekund i åbneren, ”Sadistic Gratification”, står det klart, at der er tale om Dawn Of Demise, som vi kender dem: vanvittigt tungt og hamrende brutalt! Der er ikke så meget pis her. Det er death metal af allerhøjeste kaliber. Tonstunge riffs blandet med Scott Jensens karakteristiske growl og en rytmesektion, der virkelig losser så tungt igennem, at det næsten ikke er til at bære(!). Den nye grydebanker, Bastian Thusgaard, er bare gennemført fantastisk i sit trommespil og har løftet hele rytmesektionen op på et niveau, der får det hele til at gå op i en højere enhed. Ultratunge passager afløses af blast beats, går over i noget fedt mid-tempo, for igen at vende tilbage til det ultratunge. Det er supereffektivt, og man tager sig selv flere gange i at rykke med nakkemusklerne undervejs. Numre som ”The Suffering”, ”Predation” og ”Those Who Deserve My Wrath” er klart blandt mine favoritter, men overordnet set holder skiven 666 tunge % fra ende til anden.
Originalitet er en by i den helt tunge ende af Rusland. Men hvad fanden gør det, når selve håndværket er på så højt et niveau, at man med rette kan kalde Dawn Of Demise for ’Danmarks tungeste boyband’?!
Personligt synes jeg, at det forrige udspil, Rejoice In Vengeance, slog en halv tand hårdere end The Suffering, hvilket selvfølgelig altid vil være en smagssag. Sandheden er jo bare den, at Dawn Of Demise er et dansk death metal-band i den absolutte superliga. Helt på højde med Suffocation, Pyrexia, Internal Bleeding og resten af gutternes inspirationskilder fra New York death metal-scenen.

Dansk metal har jern på
Efter bare nogle ganske få rotationer i laserovnen står det klart, at man endnu en gang kan være en stolt dansk metalfan. Niveauet er stadig stigende, og den der gamle sang om, at Danmark er et metal-uland, må efterhånden være modbevist og forstummet. Dansk metal har jern på, og vi kan efterhånden gøre os i de fleste genrer på et ganske højt, internationalt plan. Dawn Of Demise slår i hvert fald fast, med de allertungeste syvtommersøm, at vi sagtens kan være med på allerhøjeste hylde af fede metalbands.
En hver metalsamling med hang til tung og brutal death metal må bare ikke have et hul, der hedder The Suffering med Dawn Of Demise. Så det er bare med at få en CD, LP eller begge dele hjem til samlingen – hurtigere end hønsesalat.

1. Sadistic Gratification
  2. Destined To Suffer
  3. The Suffering