Cor Vacante - Amygdala

Amygdala

Genre:Death metal
Spilletid:46:14

Solid debut fra spændende Cor Vacante

Endnu en dejlig overraskelse

Det går godt for dansk metal. Rigtig godt endda! Alle vegne er det piblet frem med nye og spændende navne, alt imens etablerede bands med gennembruddet bag sig fortsat har succes; og stadig forholder det sig sådan, at jeg overraskes positivt hver eneste gang, jeg lytter til et nyt dansk navn. Det er sgu dejligt! Sidste år var det navne som Persecutor og Katla, der fik mig til at rocke hårdere end nogensinde før, og nu, hvor vi skriver 2020, fortsætter tendensen. Denne gang hedder den positive overraskelse Cor Vacante.

Beskidt som bare fanden

Det er tidligere medlemmer fra blandt andre Kellermensch, Inbreeding Rednecks og Frameless Scar, der er folkene bag Cor Vacante. Faktisk er de ikke helt nye, idet de har eksisteret en håndfuld år, men i albummæssig forstand er de debutanter. Kvintetten fra Esbjerg finder primært deres inspiration i old school death metal plus en slat groove og lidt doom, og med en masse lækker growl og ikke mindst super fede riffs, melodier og harmonier får de smedet ti skønne skæringer sammen til denne fremragende debut, Amygdala.

Åbningsnummeret “Sleeping Beauty Collapse” samt det fantastisk medrivende “I’m Still the Bastard You Created” må man ikke sidde overhørig, hvis man bare er den mindste smule til dødsmetal af den gamle skole. Lyt til dem og få et godt indtryk af pladens helhed. Det vil du ikke fortryde, og mon ikke du, ligesom jeg, får lyst til endnu mere.

Den fremragende produktion er med til at få hele albummet til at fremstå dejligt beskidt og perfekt slæbende i sit tempo, og det mudrede lydbillede kommer især til sin ret på det fremragende nummer “Putrid Kingdom.” Her er det næsten som at høre en death-version af gode gamle Down, når den fremragende vokalist, Jan, slæber lytteren med gennem det grumsede marskland, som Cor Vacantes soniske landskab langt hen ad vejen er. Super sangskrivning, perfekt produktion og et uforskammet fedt udtryk. Mere af det, tak.

Bedre sent end aldrig

Amygdala udkom i slutningen af november, og guderne skal vide, at jeg giver mig selv dummeslag for først at have opdaget pladen nu. Selvom der et par steder er lidt tomgang og lidt ensformighed, er det en fremragende plade fra et enormt spændende nyt navn. Cor Vacante har virkelig styr på deres kram og er i dén grad et band, der skal holdes øje med. De skal have en kæmpe anbefaling herfra.

1. Sleeping Beauty Collapse
  2. Frame of Illusion
  3. My September My Ruin