Consortium Project - III - Terra Incognita (The Undiscovered World)

III - Terra Incognita (The Undiscovered World)

Genrer:Prog metal, Prog rock
Spilletid:68.20
Antal numre:13

Så er det 3. kapitel i Lion Musics serie af reissues af Ian Parrys udgivelser med Consortium Project snart på gaden. Det interessante ved Lion Musics reissues er, at man virkeligt kan høre hvordan Consortium Project udvikles fra album til album.

Stilen er stort set den samme type prog power metal, som på "I: Criminals & Kings" og "II: Continuum in Extremis"; eller rettere, det er en videreudvikling deraf. Hvor "II: Continuum in Extremis" var en klar forbedring i forhold til den noget tamme og forglemmelige "I: Criminals & Kings", så holdes "III: Terra Incognita (The Undiscovered World)" på samme kvalitetsniveau som forgængeren, men det samlede lydbillede justeres og tilføjes en mere progressiv og en mere symfonisk dimension.

Som på forgængeren er riffene på denne skive ganske medrivende, og der gøres effektiv brug af både groovy og klassisk metal-rock riffage, der kombineres med power metal æstetik i form af buldrende stortrommer og store, fængende omkvæd samt en episk lyd. Så i power metal-afdelingen er alt, som det skal være.

Som albummets introduktion indikerer, så har Ian Parry skruet op for for det symfoniske på dette album, og keyboardsne har fået en mere central rolle i lydbilledet - dog uden at blive alt for cheesy. Der er også skruet op for det progressive, og der er kommet flere skæve rytmer og andre finurlige ting ind i lydbilledet, og keyboardnse bidrager også med spacey effekter, som kendes fra 70ernes progressive rock. Og det gennemgående østerlandske tema, der kendetegner denne skive, er da også med til at generere et interessant lydbillede. Så selvom kvaliteten er den samme som på forgængeren, så er musikken dog stadig blevet en kende mere interessant på denne skive.

Er man fan af pompøs, men ikke cheesy, power metal med et progressivt twist og masser af melodi, bør man tjekke denne skive ud.