Cold Feet Controll  - Tales of the Brokenhearted

Tales of the Brokenhearted

Type:EP
Genre:Metalcore
Antal numre:5

Metalcore med masser af potentiale

Det finske metalcore-band Cold Feet Control har med denne ganske fine EP, gjort sig ret så interessant bemærket. Bandet har kun eksisteret et par år, men udgiver nu deres anden EP efter sidste års debut Shake it, Shake it. Og det slipper de rigtig godt fra.

Åbneren "Through the Woods" byder straks lytteren indenfor i det flot producerede univers. Samtlige instrumenter har en sublim lyd, og alt er stramt, tørt, lækkert og sidder lige i skabet. Smækfyldt med lækre synkoperinger og diskrete elektroniske undertoner her og der, begynder man hurtigt at nyde denne velspillede og velskrevne lille skive.

Midtvejs inde, efter to hårde lussinger, finder vi nummeret "Walls Between Us". Et afdæmpet nummer der umiddelbart bryder med stilen, men bestemt ikke på nogen dårlig måde. Nogen ville kalde det modigt pludselig at inkludere klaver på en femtedel af en metalcore-plade, men lad os bare konstatere, at Cold Feet Control ganske enkelt bare viser os hvad de også kan. De kan nemlig gå ned i tempo og lægge skrigeri og aggressiv vokal på hylden for en stund, og begå et flot (måske næsten lidt poppet...?!?) nummer, og stadig være tro mod sig selv. En fin bedrift inden skiven drejer videre til "Project Horizon" (se video herunder) og afsluttes med den benhårde "Imagination".

Alt i alt en rigtig fin EP med mange lyspunkter. Dog er der desværre også lidt ridser i lakken... Rækkefølgen af numrene irriterer mig en smule, og her tænker jeg især på de to første skæringer. Det er suverænt de to på pladen, der minder mest om hinanden, og jeg må indrømme, at jeg under første gennemlytning var i tvivl om, om der var tale om et nyt nummer..! Derudover bliver de mange variationer i hvert nummer næsten for meget af det gode. Forstå mig ret; variationer og små overraskelser er lækkert, men de skal ikke være der for enhver pris, ej heller skal de være så mange at nummeret mister sin sammenhæng. Desværre er det sidste næsten ved at være tilfældet.. Dette er selvfølgelig småting, og pyt skidt med det. Cold Feet Control viser nemlig rigtig meget potentiale og med et spændende "part 1" føjet til denne EPs titel, er jeg spændt på at høre, hvad de har til os næste gang.

“Project Horizon" - Skru op og nyd det!

1. Through the Woods
  2. Bridges Burned