Caliban - Ghost Empire

Ghost Empire

Genre:Metalcore

Brugervurdering: 9/10 baseret på 1 stemme.

Er Caliban de nye konger af Metalcore?

Metalcore har været en genre i de sidste par år, som er blevet set ned på, af mange metal fans. Og efter min mening synes jeg ikke, at scenen har været så god de sidste par år. Selvom at Killswitch Engage stadig er et af mine favorit bands, som er hovedansvarlige for at bringe Metalcore til et bredere publikum og er blevet nævnt som skaberne af genren. En hel række nye Metalcore bands fra Amerika blev dannede. Bands som Trivium, Atreyu, Underoath og Bleeding Through. Men lige pludselig sker der noget i Tyskland som vi ikke har hørt noget om før. Bandet Heaven Shall Burn blev dannet i 1996 og satte Tyskland på det verdensbrede Metalcore kort, men Heaven Shall Burn var ikke alene om det, da deres landsmænd Caliban blev dannet året efter og har siden haft massiv succes verden rundt. Caliban er Metalcore/Melodic Hardcore fra Tyskland og har siden udgivet 9 fuldlængder og er nu klar med deres seneste udspil Ghost Empire som endte på syvende pladsen på den tyske albumliste.

Gennemgang

Første nummer på skiven er " King ", der kan sammenlignes lidt med en vulkan lige før den går i udbrud og starter med et lille jordskælv og til sidst bare eksplodere. Bandet har i hvertfald ikke sparet på den massive lyd og det er ubeskrivelig stor lyd de har fået på skiven. Det første jeg lægger mærke til på pladen er guitarlyden. Den skærer igennem alting og er perfekt. "Chaos - Creation" viser mere af en Groove Metal indflydelse, men stadig har spor af moderne Metalcore. Omkvædet af nummeret viser også en side af deres melodiske Hardcore inspirationer, da den ene guitar kører tunge riffs, mens anden guitar kører meldodiske passager. Tredje nummer " Wolves And Rats " viser en tungere side af bandet, hvor verset er virkelig tungt med masser af dobbelt pedal og både lave og høje skrig. Produktionen på pladen, som jeg beskrev før, er så massiv, at man næsten ikke gider at tro det når man hører det. Der er ingen ord for hvor god den produktion er. Så massiv, så tung og alting er tydeligt og blandet så godt sammen med hele bandet. Musikken selv er spækket med guitarriffs, som er virkelig medrivende og det er næsten ikke muligt at lade være med at begynde at små headbange. Trommerne bliver leverede hårdtslående af Patrick Grün, som på denne skive ligesom alle andre i bandet virkelig har bragt noget fantastisk til pladen og jeg vil beskrive hans trommespil, med de breakdowns, som bandet leverer sammenlagt med guitar og bas. Alt tilsammen lyder som verdens undergang.
Vokalen er noget som er specielt ved denne plade, da forsanger Andreas Dörner viser engentlig hvorfor han er den bedste til det han laver indenfor hele genren. Man skulle næsten tro at han var besat af en dæmon med de høje toner og lave toner han skriger i i løbet af hele denne plade. Lyrikken er meget Hardcore inspirereret og handler meget om oprør imod systemet og være individuel og ikke følge andre og tænke for sig selv.

Konklusion

Jeg kan trygt sige at Ghost Empire nok er en af mine favorit udgivelser allerede i 2014. Hvis du er fan af Metalcore, så skal du ikke snyde dig selv fra at tjekke denne skive ud. Alt ved den er genial. Breakdowns, tekniske passager, melodi og den er tung som ind i helvede. Jeg har lyttet til den i et par uger og jeg synes aldrig at den blev kedelig, så skynd dig på ind på deres hjemmeside og lyt til Ghost Empire!

1. King
  2. Chaos - Creation
  3. Wolves And Rats