Auri - Auri

Auri

Genre:Folk Rock

Udspringerprojekt fra Nightwish

AURI består af ledende medlemmer fra Nightwish, Toumas Holopainen og Troy Donockley, som sammen med Sonata Arctica sangerinden, Johanna Kurkela, har dannet en konstellation, hvor der fortolkes over en bog. Denne bog, Kongedræberkrøniken, har en karakter, Auri, som bandet her har taget navn efter, og som de følger gennem deres musik.

Denne bog, Kongedræberkrøniken, er teknisk set en ufærdig trilogi omhandlende en fiktiv verden, hvor vi hører fortællingen om Kvothe, en anerkendt musiker, lærd og eventyrer, som nu lever et stille liv som krofader. Bøgerne er fortalt på en sådan måde, at det er Kvothe, der fortæller om sit liv til en Skriver, hvorigennem vi følger historierne, der bliver skrevet ned. Auri er blandt de karakterer Kvothe fortæller om, blandt andet Auri.

Fortællingen overgår fra skrift til musik

Netop det, at der her tages en allerede skrevet fortælling, skaber en helt ny verden for musikken. Det at skrive sange om noget, der allerede er fortalt, kan være svært. Auri er som sagt en karakter i fortællingen om Kvothe i Kongedræberkrøniken, - ikke nødvendigvis en central figur - nærmere understøttende karakter, som Kvothe tilbringer tid med.

AURI forsøger med en traditionel, folkelig indgangsvinkel at fortælle os om karakteren Auri på deres egen måde, som de normalt er vant til at fortælle på. Toumas fortæller selv, at måden, der laves musik på til Nightwish og til AURI, stort set fungerer på samme måde, og det kan man også mærke. Det er den samme type instrumenter, det er stort set den samme stemning og opbygningen med den samme type stemme er også meget genkendelig.

Men selvom det er nye dråber på gamle flasker, så er der alligevel en mere andægtig tilgang til musikken i AURI end i Nightwish. Hvor Nightwish har vokset sig til en mastodont af størrelse og har en helt anden dynamik, er AURI blot tre mennesker, der har kendt hinanden i en evighed – et projekt, hvor der startes helt fra bunden og prøves noget nyt.

Og det virker. Musikken er markant anderledes end Nightwish. Som sagt har den en langt mere andægtig natur, og har en langt bedre tilknytning til folkmusikken, hvor Nightwish har udviklet sig til en mere symfonisk verden. AURI er derimod lidt mere stille og rolig med traditionelle, keltiske undertoner, så vi får et billede af en anden verden af skove, dyr, der lever i fred og harmoni med mennesket og ældgamle borge, der bryder landskabet her og der.

Hvad får vi så ud af denne verden?

AURI er som sådan ikke nyt. Den type folkmusik er set før. Den er bare ikke set med en så stor erfaring og pondus, som vi ser her, hvor de tre medlemmer allerede er store navne i musikverdenen, men bare ville prøve noget nyt, fordi de var løbet lidt tør for inspiration i deres oprindelige projekter. Der kan det hjælpe nogle gange at rydde bordet og prøve noget helt andet, for så at vende tilbage til det oprindelige projekt med ny inspiration.

Og det er netop hvad AURI hjalp Toumas med. At han var gået i stå med Nightwish, gav ham plads til AURI, som så senere gav ham inspiration til at gå tilbage til Nightwish og arbejde med dem igen. Det hele falder i hak, og naturen går sin gang igen. AURI kan tilskrives et sideprojekt, men jeg tror nu alligevel, at vi ser mere til det på et senere tidspunkt, for denne fortælling over Kongedræberkrøniken fungerer rigtig godt, og jeg kunne sagtens se dem fortsætte den idé, når bind tre udkommer og dermed prøve igen, med en anden karakter, eller måske over hele fortællingen. Hvem ved?

1. The Space Between
  2. I Hope Your World is Kind
  3. Skeleton Tree