Árstíðir lífsins - Vapna laekjar eldr

Vapna laekjar eldr

Genrer:Black metal, Folk metal

I 2008 fik en fyr ved navn Stefán en ide. Han ville danne et band, der tilgik gammel nordisk litteratur og kunst på en musisk og lyrisk sofistikeret måde. Det blev til bandet Árstíðir lífsins, som spiller en blanding af black og folk metal. Han samlede nogle erfarne musikere, og det er foreløbig blevet til et album. Deres andet album hedder Vapna laekjar eldr, og det er en lidt bizar oplevelse.

Vapna laekjar eldr er en fortsættelse af historien fra deres første album, som tager plads på Island omkring det 10. århundrede, hvor en familie har bosat sig på Vestfirðir, og overlever en hård vinter. De genskaber sig nogle kontakter hos vigtige folk og ledere, og familiens tre sønner overtager farmen. Men efter kødet fra en strandet hval er stjålet, opstår der en blodfejd, og mange mænd mister livet. Albummet ender med at hovedkarakteren dør sammen med det meste af hans familie i en påsat brand på deres farm. Det er kun de to yngste brødre der når at flygte. Dette er ikke engang hele historien. Som i kan se, er det et album spækket med så meget historie at det kunne være en hel roman. Her kommer første og største problem så: Al tekst er på islandsk, så man fatter ikke en bjælde, og det hele falder til jorden. Dette synes jeg er møg hamrende ærgeligt, for hvis man læser på nettet, så gør de meget ud af at fortælle om historien, og når det kun er en håndfuld der kan forstå teksten er det jo spildt arbejde. På trods af dette er albummet rigtig godt musikalsk. Guitaristen spiller rigtig godt og solidt, uden den store fremfærd, men stadig til stede. Der er dog ingen guitarsoloer. Trommeslageren er også god. Der er black metal trommer, men ikke så meget, så der er passende struktur i sangene. De første spor af black metal trommer er i sangen" Ék sé framtíð í ísa broti". Desuden gør han musikken nærmest episk til tider. Vokalen er en blanding af meget dyb, nærmest bas, vokal og de klassiske black metal skrig. Det virker super godt, og giver albummet en god balance. Desuden understøtter den rene vokal folk metal elementet i musikken. Nu hvor vi er ved elementerne i musikken, så er det jo en blanding af black og folk metal. Det lykkes bandet at finde den perfekte balance mellem de to genrer musikken består af. Man hører folk-elementerne i små passager i sangene, eksempelvis " Frá þögn Rauma grund hefr þessi ætt komið", og de vilde elementer fra black metal, I for eksempel vokalen og trommerne. Det lykkedes dem også at slå et element ved begge genrer sammen: Atmosfæren. Musikken på Vapna laekjar eldr er så satans atmosfærisk at det halve kunne være nok! Dog påvirker det musikken i den rigtigt retning.

Vapna laekjar eldr er musikalsk et rigtig godt album. Det har masser af atmosfære og den perfekte balance mellem black og folk metal. Det eneste problem ved albummet er, at man går fuldstændig glip af den lyriske del, som bandet fremstiller som meget vigtig. De skriver at de har en hel historie i teksterne, som jeg synes virker rigtig spændende. Det man så kan gøre som dansktalende er at læse den på nettet, hvis den overhovedet er der.

Trackliste

1. Friggjar faðmbyggvir er mér falinn 2. Frá þögn Rauma grund hefr þessi ætt komið 3. Ék sé framtíð í ísa broti 4. Blóð-Þorsteinn eystri 5. Gylðis kind hefr aldrei dvalist á einum stað 6. Samkoma um sumar var sett á Þingeyri 7. Mjök erum tregt tungu 8. Svo lengi sem Sutrs ætt ok ásmegir aðhafast, mun þessi jörð í ringulreið elta 9. Fjörbann var mér alltaf við hlið er ófriðr kom upp

Ék sé framtíð í ísa broti er albummets tredje nummer. Hvis du kan komme med en oversættelse er du meget velkommen.