Arkona - Vozrogdenie

Vozrogdenie

Genre:Folk metal
Spilletid:58:26

Det russiske band Arkona, der er opkaldt efter et gammelt slavisk tempel, der blev ødelagt af danske vikinger i 1100-tallet, omtaler selv deres musik som "pagan metal". Det er ikke en genre, jeg er specielt hjemme i, så jeg vil vove pelsen og beskrive Arkona som et folk metal band af en slags. I anledning af en helt ny cd fra bandet ("Ot Serdca K Nebu", som tidligere er anmeldt her på siden) har deres pladeselskab genudgivet de foregårende tre albums, hvoraf "Vosrozdenie" er det første. Musikken her er folk metal, overvejende af den melodiske power-variant, men med ekstreme eksplosioner af growl og blastbeats.

Den "rene" kvindesang (hun synger nemlig af og til falsk), som bandets omdrejningspunkt, sanger og sangskriver Masha Scream står for, er ofte meget "slagsangs"-agtig, men medvirker til en vis medrivende energi ind imellem. I enkelte øjeblikke går de forskellige stiltræk op i en højere enhed – f.eks. er der en fed kaotisk stemning på albummets fjerde skæring, som jeg grundet de kyrilliske bogstaver ikke kan gengive præcist her. Afslutningsnummeret "Zov Predkov" (så forsøgte jeg alligevel) har tillige en meget fin personlig brug af slavisk mol-melodi, som giver musikken et anderledes præg, end hvad man finder hos mange af de metalbands, der også kombinerer folk og metal.

I sin helhed er "Vosrozdenie" desværre noget trættende og ensformig, og Mashas noget ustabile intonation er også med til at trække min bedømmelse nedad. Men er man fan af genren, har man muligvis en anden mening.