Nosferatu

Type:EP
Genre:Punk
Antal numre:6

Brugervurdering: 4/10 baseret på 1 stemme.

Fra Impalers til Archangel

Ud af det energiske thrash-metalband Impalers kom punkrockbandet Archangel med bandmedlemmerne Søren Crawack (vokal), Kenneth Frandsen (bas-guitar) og Rasmus Kjær (trommer). Netop indenfor den genre er de nu klar med deres EP, Nosferatu. Spænd sikkerhedsselen, og gør dig klar til en tur igennem en uhyggelig horrorhouse fyldt med blodsugende vampyrer.

Når festlig punk kombineres med vampyrer

EP’en Nosferatu skydes roligt i gang med åbenlys brug af 2-delstakt-trommer i sangen ”Ave Dominus Noctis”, og forsætligt kommer guitaren og bassen ind i billedet som den trolige følgesvend til trommerne. Nummeret er en storslået komposition i stil med åbneren til Emperor’s Anthems to the Welkin at Dusk. Vi føres ind i et mørkt, men smukt univers. Den klassiske og majestætiske komposition kridter banen op, så vi er parate og beredte på en indførsel i efterlivets mørke mysterier – livet som vampyr. De efterfølgende numre på albummet er helt ulig det første. Det, vi sætter øret til, er i højeste grad ægte (happy)punk, dog en til tider poleret udgave af det. Der er tilsat elementer af thrash, powermetal og gammeldags rock’n’roll. Flere af numrene starter med citater – f.eks. fra Dracula (1931) i nummeret ”Nosferatu” eller Pinhead fra Hellraiser i ”All Murder All Guts All Fun (Samhain Cover)”.

Selvom temaet er gys og gru, er musikken festlig, glad og tempobetonet. Det minder til tider om 90’ernes Green Day og The Offspring, og til tider har det skøre elementer ligesom Gogol Bordello og Kaizers Orchestra, mest på grund af en bevidst vanvittig stemmeføring i enkelte numre fra forsangeren Søren Crawack. Opbygningen er meget tro mod punk, og dermed er numrene hurtige, energiske og korte.

Festen er langt fra slut

Musikken er helt klart en solid og sikker vinder, hvis festen er ved at dø, og du ønsker at resette energien. Det hurtige tempo i musikken er så energifyldt, at det vil sende folk ud på dansegulvet – derfor bør bandet helt sikkert opleves live. Ud over det formår Archangel at skabe en smuk og velkomponeret kontrast mellem det lyriske vampyrtema og den festlige og glade happy-punkgenre, og netop dette er jo på grund af deres dygtige og talentfulde musikere.

1. Ave Dominus Noctis
  2. Sanguine Twilight
  3. Nosferatu