Apparatus - Apparatus

Apparatus

Genrer:Death metal, Black metal

Det begyndte som en fejl!

For jeg startede med at læse Apparatus pressetekst, inden jeg hørte musikken. Den indgød ikke just ærefrygt i mig. Den forklarer blandt andet, at Apparatus "manifesterer deres musikalske vision om The Ancient One”. Og her plejer kæden som regel at hoppe af for mig. Det var derfor med noget blandede følelser jeg startede spolebåndoptageren for at lytte til deres debut fuldlængde.

Men, men, men…

Efter en alt for lang intro "Sermon I", kom der godt med blus på koteletten. Der er ialt 11 skæringer, heraf 3 såkaldte "Sermons", som jeg hverken finder atmosfærefyldte eller interessante. De resterende 8 varierer i styrke. Apparatus er en dansk kvintet bestående af medlemmer fra Defilementory, Eldjudnir og LLNN.Når de bruger deres kræfter på at skabe beskidt dødsmetal, så gør de det faktisk rigtig godt. Desværre er der en del black og doom elementer inde over, som jeg ikke synes klæder lydbilledet specielt godt. Apparatus er en næsten ligelig fordelt blanding af bandmedlemmernes andre projekter. Blandt dem er min klare favorit Defilementory, hvorfor jeg også kun finder luftguitaren frem når deres udtryk kommer op til overfladen. "King God" er et fint eksempel herpå. Apparatus stil er dog langt mere straightforward death metal end førnævnte. Lyden er rå og black-orienteret og alle instrumenter træder fint igennem. Vokalen gør sig bedst når den growler. Messer og falsetsang er bare ikke min skarntydesaft og jeg kan ikke få det til at passe ind.

Ku-Tuller drengene spiller løs

Koblingen mellem bandnavnet og Chtulhu er ganske finurlig, hovedsagelig hvis man er Lovecraft fan. Det har jeg aldrig været, men det vil givet hjælpe på helhedsindtrykket.

Jeg så på bandcamp, at de udgav et demo i 2014. Så det er nogle produktive herrer. Og at dømme efter valg af studie, Svedige Dadler Studios, er det vist ikke kun på musikinstrumenter der spilles løs.
Et par ekstra spins og mere fordybelse vil måske hjælpe på oplevelsen. Men førstehåndsindtrykket er ikke udelt begejstret. Apparatus ser dog selv noget lysere på fremtiden end jeg, for som de selv siger:

”Fremtiden tilhører Cthuhlu. Apparatus er blot hans budbringere.”

... Det har desværre ikke været muligt at fremdrive en video.

1. Sermon I