Among Phantoms - Memories/Catastrophes

Memories/Catastrophes

Genrer:Metalcore, Hardcore
Antal numre:7

Albumdebut med fantomsmerter

Tilbage i 2018, dengang verden stadigvæk var et sted, hvor mennesker mødtes, gav hånd, stod tæt og gik til koncert, udkom Among Phantoms med deres selvbetitlede debut EP. Siden er der løbet meget vand under broen, og vi er alle blevet ramt af den allestedsnærværende coronapandemi. Dette til trods er den århusianske metalhybrid nu klar med deres debutalbum, Memories/Catastrophes. EP-debuten fik en ret flot modtagelse, selvom bandet fik kritik for at ville for meget på én gang. Spørgsmålet er, om Among Phantoms på deres kommende album har formået at begrænse sig og har fundet ind til et mere enkelt udtryk?

Et renere udtryk klæder århusiansk metalhybrid

Det umiddelbare svar er ja. Det er lykkedes for bandet at finde ind til et mere rendyrket udtryk i forhold til EP-debuten. Hvad man skal kalde dette udtryk, ved jeg ikke helt, da der er elementer fra mange forskellige undergenrer. Men hvis deklarationen siger ’en punket omgang metalcore’, så er det ikke helt ved siden af.

Albummet åbner med nummeret ”It is us”, som er et godt eksempel på, hvad man som lytter kan forvente af resten af pladen. Med et iørefaldende og letgenkendeligt riff åbnes nummeret, inden forsanger Lars Raun Petersen med sin skrigende skærebrændervokal gør det tydeligt for enhver, at Among Phantoms mener det alvorligt. Netop vokalen udmærker sig på den første skæring. I det skrigende udtryk findes lige dele aggressivitet og desperation, der i den grad klæder den hårde musik. Melodiske guitarpassager ligger en smule tilbagetrukket i produktionen, men løfter alligevel nummeret et niveau op og skaber en kærkommen kontrast til det hårde og tunge. Et velkomponeret og stærkt nummer.

Det samme billede gør sig gældende på resten af udgivelsen, hvilket også går hen og bliver pladens svaghed. Det bliver lidt det samme, der gentager sig. Heldigvis er sangene så godt skruet sammen, at det ikke gør det store, og med kun syv skæringer kan man som lytter godt være med fra start til slut. Men pladen skulle heller ikke være længere. For lige så fedt, det er at blive skreget op i fjæset og få øregangene masseret med en højenergisk metalhybrid, lige så fedt er det, når pladen slutter. Det bliver en smule anstrengende i længden. Dog er der to numre, der skiller sig en anelse ud. Sangene ”Taking over” og ”Don’t look back, commit” er mere rendyrket metal, hvilket bløder lidt op i det noget ensformige udtryk.

Stærk albumdebut

Among Phantoms har med Memories/Catastrophes lavet et ganske godt album, der dog har sine skønhedsfejl. Overordnet er sangene velkomponerede, og der er intet at sætte på udførelsen. Lyden og produktionen fungerer godt, selvom lyden er lidt for komprimeret til min smag. Men det er der meget moderne metal, der er. Bandet har sit helt eget udtryk takket være den meget karakteristiske vokal, der dog også bliver for meget af det gode i længden, og der er derfor point for at holde udgivelsen på syv skæringer. Der er også point for at prøve noget anderledes, og modsat mange andre bands så er det faktisk lykkedes for Among Phantoms at lave en hybrid, der holder. Den konfrontatoriske stil og det høje energiniveau kommer helt sikkert til at gøre sig godt på de danske scener, og jeg vil glæde mig til at se kvintetten live.

1. IT IS US
  2. BREATHE YOU IN
  3. ANTICIPATION