The Privateer - Facing the Tempest

Facing the Tempest

Genrer:Folk metal, Heavy Metal
Spilletid:43.32

Facing the Tempest er titlen på skiven, og The Privateer er navnet på det tyske band, der har lavet skiven. Med bandnavn og albumtitel som disse og sangtitler som "Dawn of a Sailsman", "Blackbeard" og "Port Corrad" lugter det hele lidt af piratmetal. Spørgsmålet er så, om man får god gammeldags metal a la Running Wild og Stormwitch, eller om man får humoristisk crossover-thrash a la Swashbuckle eller folk-power metal a la Alestorm.

Se, det er de tanker, man gør sig, når man får en skive fra et band med det navn, og introduktionen til "Awakening" får med sin lyd af havets brusen og stemning fra en typisk piratkro unægteligt en til at skrue ens forventninger i vejret. Og, ja, når selve nummeret så startes så vil man indse, at der er tale om en omgang småforkølet og ikke voldsomt inspirerende folkemetal, der for det meste halter afsted i middeltempo som en anden Long John Silver på sit slidte træben. Det er dog ikke fordi musikken som sådan er dårlig, og er man til metalguitarer med violin og harmonika samt en blanding af kvasi-operatisk, rocket og black metal-vokal, så skal det bestemt ikke udelukkes, at man vil få noget ud af denne skive - der er trodsalt nogle sjatter rom på bunden af tønden.

Metalmæssigt trækker The Privateer på en blanding af power metal, traditionel metal og mere melodisk black metal, mens stortrommerne ofte kører derudad med fuld vind i sejlet, og derover er der så lagt violin og harmonika samt stemningsskabende keyboards. Og den slags kan da være meget godt, hvis man vil skabe en episk atmosfære. Det lykkedes bare ikke helt for den tyske gruppe her, og selv det, der skulle være episke piratnumre som "Blackbeard", "Port Corrad" og "Stormlashed" falder mere eller mindre til jorden som en letmatros med en daggert i ryggen. I modsætning til Running Wild, Swashbuckle og Alestorm emmer The Privateer heller ikke rigtigt af piratstemning. Det lyder mere som generisk folkemetal og virker til tider ufrivilligt komisk - der er mere Kaptaj Klo end Kaptajn Sortskæg over det.

Er man nysgerrig og har man en svaghed for De Syv Haves Rædsler, kan man roligt tjekke skiven ud, og, er man til folkemetal som sådan, så kan et enkelt lyt heller ikke skade. Dog er Facing the Tempest i mine ører temmeligt generisk og lidt gumpetungt, men det er da bestemt ikke dårlig musik som sådan.

Hør nummeret Port Corrad her: