Octavia Sperati - Grace Submerged

Grace Submerged

Genre:Doom metal
Spilletid:37:51

Jenterne i Octavia Sperati (og deres mandlige trommeslager) er tilbage med opfølgeren til "Winter Enclosure". Stilen på de numre, jeg har hørt fra sidstnævnte album, forekom mig at være meget dyster, storladen og doom/goth-agtig, lidt i familie med ældre The Gathering med en smule progressivt krydderi. På "Grace Submerged" er bandets udtryk blevet mere beskidt og rocket. Inspirationen fra The Gathering er stadig at høre på numre som "Guilty Am I" og "The Final Rest" og måske nyere faser af The Gathering på et nummer som "Deprivation", men ellers er der kommet en del inspiration fra f.eks. Paradise Lost og Type O Negative – sidstnævnte især på den grumsede, slæbende og særdeles seje "Moonlit".

Bortset fra "... And Then the World Froze", der har nogle fede progressive harmonier og "Deprivation", der både er harmonisk interessant og strukturelt mere udfordrende end de øvrige numre, er albummet gennemgående ret enkelt og letfordøjeligt. Det lyder umiddelbart, som om Octavia Sperati har forsøgt at lave en tungere, mere udadvendt udgave af sig selv, og det kan jeg kun bifalde. Forsanger Silje har desuden en stemme, der ikke blot er inspireret af The Gatherings abdicerende dronning Anneke van Giersbergen, men faktisk også tangerer den rent teknisk, om end Silje ikke har den samme variation i sit udtryk.

Eneste rigtige minus er albummets afsluttende powerballade, "Dead End Poem" og den instrumentale udløber "Submerged", der begge lugter lidt for meget af Evanescence og samtidig ikke har verdens mest spændende melodier. Albummets anden ballade, "Don’t Believe a Word" er ganske vist også i samme kommercielle boldgade, men her er harmonierne til gengæld ret fede og let kuldegysningsfremkaldende.

Alt i alt er "Grace Submerged" en fin lille skive, men netop ret lille – den korte spilletid taget i betragtning trækker de uinteressante passager ekstra meget ned i min bedømmelse. Men tag et lyt, måske bliver du overrasket.