Mortualia - Mortualia

Mortualia

Genrer:Black metal, Doom metal
Antal numre:6

"Mortualia" er det finske en-mands black metal projekt Mortualias debutalbum fra 2007, som genudgives i år på Moribouns Records.

Og lad det være sagt med det samme, dette er musik, som nok ikke vil appellere til enhver, og musik, som man skal være i et helt bestemt humør for at høre. Der er tale om depressiv black metal, der slår bands som Shining med flere længder i ren elendighed - altså ikke, at musikken er elendig, men at musikken udtrykker følelsen af elendighed og desperation.

Og musikken er ganske stemningsmættet og meget udtryksfuld på det område. Sangene, som har en gennemsnitslængde på omkring en femten-seksten minutter (kun 'Cold and Grey' og bonusnummeret 'Death Serenity' kommer ligger med deres omkring 6 minutters længde hver under 13 minutter) er primært tunge og minimalistiske med mange gentagelser af de samme få, og meget melankolske figurer, der trækkes ud i det nærmest torturerende, hvilket er med til at generere musikkens triste atmosfære - men det betyder også, at når der så sker en ændring i musikken, så er det også noget, man som lytter lægger mærke til.

Vokalen består af forpinte skrig, som hos en der har mistet alt, og ovenikøbet trådt på et rustent søm. Produktionen er en del low-fi, og skaber et meget koldt, og goldt lydbillede, hvilket understøtter musikken fint.

Så der er tale om meget depressiv musik, der bestemt ikke vil appellere til enhver (og det er heller ikke noget, jeg vil høre hver dag), men jeg synes, at Mortualia slipper meget bedre fra det, end mange andre depressive black metal bands gør. Er man til depressiv musik med et gold lydbillede, bør man tjekke denne skive ud.