Morton - Come Read The Words Forbidden

Come Read The Words Forbidden

Genrer:Power metal, Heavy Metal
Antal numre:13

Ukraine og melodisk power metal er ikke to ting jeg normalt forbinder med hinanden, men det er præcis hvad Morton leverer på albummet "Come Read The Words Forbidden". Det er bandets debut (udover en EP), og selvom musikken ikke just emmer af originalitet og nyskabelse, så har de leveret et ganske overbevisende album.

Bandet blev dannet tilbage i 2009 af Max “Morton" Pasechnik, der også er bandets sanger og sangskriver. Og han klarer begge dele ganske fortrinligt. Han har nemlig en rigtig fed stemme, der spænder fint mellem high pitch vokal og mellemleje og det bevirker at hans vokal ikke på noget tidspunkt bliver monoton og kedelig. Også sangskrivningen klarer han fint, med mange gode og fængende numre.

Åbningsnummeret Calling For The Storm ligger i den mere symfoniske del af power-spektret, med brug af keybords (der enkelte steder på pladen måske nok tager en smule overhånd, men ellers overvejende fungerer rigtig godt), catchy guitar riff og en let iørefaldende melodi.

Der er dog også mere straight-forward numre som Brotherhood of Light, samt et par mere heavy inspirerede numre som Black Witch, der har en snert af traditionel heavy metal over sig. Også det utrolig fede nummer Losing Faith bør fremhæves, hvilket også er et af pladens bedste numre efter min ydmyge mening. Begge de to numre ligger i den mere hårde del af power-metallen og det giver musikken lidt kant.

Generelt er der gode riff på albummet, ligesom trommespillet også fungerer upåklageligt. Musikkerne kan i det hele taget godt håndtere deres instrumenter og der er en gennemgående catchiness over musikken selv i de mere hårde numre. Der trækkes på de forskellige former for power metal, hvilket er med til at skabe lidt variation på albummet.

Det skal dog også tilføjes, at det bestemt ikke er alt der er lige vellykket. Grimoire synes jeg personligt er et småkedeligt nummer, ligesom jeg heller ikke er udelt begejstret for de sidste to numre. Der er som tidligere nævnt heller ikke meget nytænkning i musikken – det hele er hørt før. Det ændrer bare ikke på at det her faktisk er et fedt album, som sandsynligvis vil tiltale fans af eksempelvis Nocturnal Rites og Firewind - og powermetal fans i almindelighed.