Fiddler's Green - The Green Machine

The Green Machine

Genre:Folk Rock

Brugervurdering: 8/10 baseret på 1 stemme.

A Little Piece of Heaven

I det 19. århundrede begyndte troen om, at kavalerister og søfarere ville komme til det mytologiske sted Fiddler’s Green efter døden. Dette var et rige sprudlende af glæde, hvor violinen aldrig stopper med at spille, og danserne aldrig bliver trætte. Det sydtyske “Irish speedfolk”-band Fiddler's Green giver os almindelige dødelige en lille bid af dette riges fest og glade dage på The Green Machine, der er bandets 17. studiealbum og blev udgivet i slutningen af december 2023.

Der Teufelsgeiger

Denne plade byder på et velafstemt og charmerende sammensurium af i alt 12 sange, der giver bandet mulighed for at præsentere lytteren for en bred vifte af forskellige stilretninger – dog altid med et strejf af irsk folk, som bandet har været tro mod siden sin opstart i 1990. På “The Bog”, der er en af tyskernes bedste sange til dato, formår Fiddler's Green at indkapsle alt det, man som lytter ønsker sig fra dette band. Sangen er en rocket version af den irske folkesang "The Rattlin' Bog" (der også findes i den danske børnesangbog under navnet “Langt ude i skoven”). På den forener bandet deres energiske og medrivende udtryk med traditionel irsk musik – og det kan man ikke andet end knuselske! Også pladens fjerde sang, “My Fairy Of The West”, der er en herlig kitschet kærlighedssang, har en behagelig melodi, som på sympatisk vis minder om en irsk jig. Dens skønne violinpassager omfavner lytteren med den ovennævnte sprudlende glæde. Og violinen har i det hele taget en helt særlig plads i Fiddler’s Greens musik, hvor Tobias Heindl får hevet selv de svagere sange på pladen op på et højere niveau. Så gør det næsten ikke noget, at “May The Road Rise Up To Meet You” har en ret kluntet lyrik, hvor man ikke kan lade være med at tænke på Alestorms “Fucked With an Anchor”: “Fuck you, you bloody prick / Fuck you / Fuck you, you're full of shit”. Musikalsk har sekstetten stor erfaring og en masse at byde på. Man skal dog være parat til at lade sig rive med ind i deres “irske” univers – og det kan sagtens være, at nogle danske ører ikke helt køber den, da vokalen ikke altid lyder lige irsk.

Et hav af muligheder

Selvom alle sangene på The Green Machine har unægtelige fællestræk, hvor især violinen og syng-med-venlige melodier står i centrum, formår Fiddler's Green at præsentere et mangfoldigt hav af fortolkninger af “Irish speedfolk”, der nok ikke tiltaler alle og enhver. Men hvis man godt kan lide masser af spillemandsmusik, Dublin og et glimt i øjet, skal man overveje at give denne velsmurte maskine et skud.

1. Shanghaied In Portsmouth
  2. The Bog
  3. A Good Old Irish Bar