Despite - Clenched

Clenched

/ Sound Pollution · Udkom

Genrer:Prog metal, Melodisk Death Metal
Spilletid:37.05

Bandet Despite blev dannet tilbage i 1998, men Clenched er gruppens kun andet album. Jeg kendte på forhånd ikke noget til Despite inden høretelefonerne blev sat i, men sikke et bekendtskab.

Efter diverse oplysninger skulle Despite spille death metal, og som åbningstracked Scars lægger ud kunne dette umiddelbart også være tilfældet, men efterhånden som numrerne skifter, bevæger musikken sig fra at være death til at have både melodiske, black, rock’n’roll og sågar klassiske elementer indeover. Dette gør, at pladen i den grad skiller sig ud fra mængden.

Det er især vokalen leveret af Alex Holstad og guitararbejdet jeg hæfter mig ved. Vokalen skifter konstant fra growl over i en skrigende, ja nærmest desperat vokal, hvilket giver pladen en ekstra dimension. Vokalen er svær at sammenligne med andre for til tider minder den om Arch Enemys, Angela Gossow og andre gange bevæger den sig over i en In Flames lignende klang.

Hvad angår guitaren og strengedelen er der kun en ting og sige og det er, at det er virkelig lækkert. Det er sku sjældent at det er guitaren jeg lytter til, når jeg smækker et nyt album på, men synes Despite i den grad formår at gøre denne del spændende. Det er især numrene Chrushing the World, Clenched og God of Flies hvor dette kommer til udtryk, og især afslutningstracked The Cause and Solution, hvor guitaren her nærmest bevæger sig over i en Rock’n’Roll retning der virkelig er fed, og som i den grad er med til at sætte sit mærke på pladen. Der er efter min mening en lidt Dizzy Mizz Lizzy lignende intro på dette nummer, hvilket lige gav det sidste til det geniale guitararbejde.

Der er dog et problem ved dette nummer og det er, at der pludselig kommer en ret så irreterrende kvindevokal ind over, hvilket jeg synes er synd, for den trækker et ellers fedt nummer ned. Et andet af pladens svage punkter kommer midt på pladen i form af det instrumentelle nummer ... of the End. Det minder mest af alt om et intronummer, for det er et piano der har den altoverskyggende plads på nummeret, og dette stille nummer virker ret malplaceret i forhold til resten af skivens tracks.

Når det så er sagt, synes jeg, at Clenched i den grad er en fed skive, som man ikke må snyde sig selv for. Alene grundet den fede varierede guitar, vil jeg selv tjekke albummet ud, og Despite er helt klart et navn der er hver at holde øje med.