Copenhell Metal Cruise 2025

Lasse Lindhart foto

Sail away, sail away sail away…!

Jeg er efterhånden ikke helt sikker på, hvor mange gange jeg er stukket til søs med Copenhell. Er det femte gang? Måske sjette? Skidt pyt! Hvorom alting er, og trods de ting der aldrig rigtig virker – eller er ekstremt bøvede – så bliver jeg alligevel ved med at komme igen, år efter år. Og hvorfor dog? Tjoh, fordi trods hele konceptet med at det skal være et ih-og-åh så folkeligt brunt værtshus, der sejler rundt, trods at det er ekstremt træls, at man kan se, hvordan bartenderne gemmer alle de gode øl og god spiritus væk bag lås og slå for så til gengæld at finde de endeløse fustager med Heineken og de støvede, klistrede flasker med Beefeater frem, og selvom metalquizzen IGEN i år er fraværende, så elsker jeg Copenhell Metal Cruise. Det er altid sjovt, det er altid hyggeligt, og det er altid en god oplevelse – altid. Så derfor stikker vi da til søs igen-igen … Igen.

 

Fredag:

  1. Castle Rat
  2. Inhuman Nature
  3. Afsky
  4. LLNN

Castle Rat kl. 16:30

Lasse Lindhart foto

Har I prøvet med en færge?

Castle Rat er et drønirriterende band, for de fucker med min hjerne. Når jeg bare kigger på bandet, så forventer jeg en klassisk og öld skööl omgang true metal a la Manowar, Vanilla Road, Visigoth og Eternal Champion. Men det sekund deres musik rammer mine ører, skabes der en galopperende mental dissonans. For ganske vist ligner de nogen, der burde spille storladen heltemetal, men det, bandet nu engang serverer, er lodden og ulden okkult proto-doom hevet durk ud af slut-1960’erne og 1970’erne. De spiller med andre ord noget musik, der er ganske lig Coven, Black Sabbath og sågar nyere bands som Lucifer. Det stemmer slet og ret ikke overens i mit hoved. Men uanset hvordan de nu engang ser ud, og om det nu også matcher deres musik, så kan man ikke anfægte den bølge af succes, som bandet p.t. rider på, også selvom vi her på Heavymetal.dk aldrig rigtig har følt os helt overbevist om, hvorvidt den succes nu også er berettiget. Men hvem ved, måske er en færge på godt og vel 18.000 ton præcis den ingrediens, de altid har manglet?

Rats!

For en del år siden snakkede jeg med Yannick Bünger, bassisten fra Dirt Forge. Han fortalte mig, at alle klassiske room-riffs er bygget op omkring 0-10-12 på E-strengen. Efter at have set en hel Castle Rat-koncert må jeg konstatere, at det postulat var ret tæt på at være 100 % korrekt. De spraglede musikanter indtog scenen og lagde ud med “Dagger Dragger”, et af deres bedre numre. Man kan jo mene om kostumebands. hvad man vil, men en ting er dog sikkert, og det er, at selvom bandets lyd og image ikke stemmer overens, så ville Castle Rat aldrig være spændende nok at opleve på en scene, hvis de bare havde stået i jeans og forvaskede T-shirts. De gjorde da også deres bedste for at få publikum engageret i deres metaunivers om vampyrer, portaler, druider, pest og rotter, men det var aldrig rigtig overbevisende – til gengæld var det helt utroligt kitschet. Særligt var det de momenter, hvor The Rat Reaper, en slags kombination af manden med leen, en skeletrotte og en burlesque danserinde, udfordrede den tilsvarende letpåklædte Rat Queen, altså bandets sangerinde, til tvekamp. Det lignede mestendels begyndelsen på en semi-erotisk scene fra en glemt Hammer-film.

Underholdende, jovist. Godt? Ikke rigtig

Catle Rat er egentlig underholdende nok, og det er bestemt heller ikke et dårligt band, det kunne man da både se og høre. Men trods totalteater og stort hår, så var de et miserabelt valg i forhold til at åbne en festival, der slår sig op på at være et flydende brunt værtshus, hvor der er større chance for at høre John Mogensen end Metallica. Deres gadagung-gadagung-doom var slet ikke vildt nok til at få folk til at rejse sig fra de bløde stole, og overhovedet ikke spændende nok til at få dem til at blive stående, hvis de nu endelig skulle have rejst sig. De spillede ganske vist også en koncert lørdag aften, og måske Castle Rat fungerer bedre efter mørkets frembrud efter fadøl nummer 666? Hvem ved? Summa summarum, så gik jeg derfra med følelsen af, at jeg hverken har brug for at se eller høre Castle Rat igen. Nogensinde.

 

5/10

Lasse Lindhart foto

Bølle vs. Klogeåge

Det kan godt være, at Inhuman Nature er fra London, men den lyd, de har præsenteret os for siden debuten i 2019, er vaskeægte newyorker-festbølle-thrash a la Anthrax, Nuclear Assault og Leeway, tilsat et gedigent tilskud af Power Trip. Altså den slags thrash, hvor man ikke er bange for at løfte både pizzaslices og håndvægte – måske endda på samme tid, cowabunga, dude! Det er ikke just klogeågemusik, men nu har Metal Cruise heller aldrig været et årsmøde hos Mensa, men derimod en flydende bodega, og til den slags, jamen så passer Inhuman Nature som fod i hose eller sågar papegøje på piratskulder. Uanset hvad, så var der da lagt op til et brag af en fest – eller det skulle man da tro!

Festen sluttede, før den begyndte

Festen udeblev dog, for Inhuman Nature virkede bestemt ikke, som om de var i festhumør. Jovist, sangeren og bassisten, der lignede en legemliggørelse af Exploiteds famøse logo, var da klar, men de resterende medlemmer lignende – og opførte – sig mestendels som nogen, der bare gerne ville hjem i seng, trods at klokken ikke engang havde slået aftensmadstid. Jeg havde faktisk set frem til Inhuman Nature, da det, de lever på plade, er ganske udmærket, men det, de præsterede på scenen her til aften, var alt andet end det.

Det var meget tydeligt, at de gerne vil være Power Trip, men ‘power’ er nok det sidste ord, man kan sige om deres sceneoptræden. Når 60 % af bandet virkede, som om de hellere ville sidde derhjemme og se Midsummer Murder, så er det svært at blive engageret som publikum. Lyden, især guitarerne, druknede da også totalt denne aften, så selvom der var to sådanne tilstede, så lød det max som en halv. Der gik da heller ikke mange minutter, før sangeren virkede lige så opgivende som de to guitarister og trommeslageren. Bassisten fortsatte dog med at holde humøret højt – og vredt, men lige lidt hjalp det. Når først gassen er sivet ud af ballonen, så får du den aldrig ind igen.

Prøv lige at vågne op, tak!

Jeg tror, at alle, publikum såvel som artister, forlod denne koncert med en følelse af, at man ligeså godt kunne have siddet derhjemme og set maling tørre. Så næste gang Inhuman Nature kigger forbi, håber jeg virkelig, at de har bedre lydforhold, men også lige har fundet spilleglæden frem – tak.

 

4/10

Lasse Lindhart foto

Sorte bølger kræver sort musik!

Jeg har før undret mig over, at blackmetallen er så ilde repræsenteret på Metal Cruise. Jovist, det er ikke den mest party-uartige genre, men turen går nu alligevel til Norge af alle steder. Sidste år var båden endda oversvømmet med flyers for diverse ture rundtomkring i Oslo, der alle havde fokus på netop den norske black metal – og det er ej heller nogen hemmelighed, at der da altid er en lind strøm til den famøse pladebutik Neseblod. Men heldigvis har vi i år fået Afsky – som ganske vist er fra vores egen andedam, men som spiller weltklasse black metal.

Jeg vil da bestemt heller ikke lægge skjul på, at Ole Luk & Co. er det absolutte hovednavn for mig på denne tur – og ikke kun fordi Luk netop har udgivet sin muligvis bedste skive til dato, nemlig Fællesskab. Sidst jeg så Afsky stå på en scene, var i Pumpehuset sammen med UADA tilbage i 2023. Det var en aften, hvor jeg smed hele ti kranier efter netop Afsky, og siden da er bandet kun blevet endnu bedre. Spørgsmålet er dog, nu hvor vi er til søs, om vi kan forvente numrene ”Sort vand” eller ”Stormfulde hav” – det kunne da være meget spas.

Alle gode gange tre

Det her var tredje gang, at jeg skulle se Afsky, og der er ingen tvivl om, at de kun bliver bedre og bedre. I og med at Simon er på tour med Sunken lige p.t., har de fået Frederik Øgaard Jensen (Mother of All, Lamentari) med som vikar – hvilket faktisk løftede bandets udtryk. Sammen med bassisten, Martin Jørgensen, der tydeligvis er stor Steve Harris-fan, var det de to, der sørgede for at skabe kontakten mellem band og publikum, således at Ole Luk selv kunne koncentrere sig om at spy sin forpinte galde ud over os alle.

Ganske som på Fællesskab startede festen til tonerne af Maria Stenz’“Hvor er alle drømmene”, men ulig på pladen fik sangen lov til at spille noget længere inden afbrydelsen, der førte os direkte ind i “Velkommen til Livet”. Allerede da Afsky havde slået den første tone an, kunne man både høre og mærke, at der var lagt i kakkelovnen til en rigtig god koncert. De fire herrer var ualmindeligt tændte, og trods den begrænsede belysning, der nu og da blev erstattet af hidsigt lilla stroboskoplys, så kunne man se spilleglæden lyse ud af dem. Aldrig har “Tyende Sang” lydt så melankolsk og tungsindig, som den gjorde denne aften, og de nye sange som “Natmaskinen” og “Den der intenting ved tvivler aldrig” sad lige i skabet, som om de havde været en del af Afskys sætlister i årevis. “Frosne vind” blev også leveret med knivskarp præcision, og det er ellers ikke et nummer, jeg er specielt stor fan af, men det blev jeg efter at have hørt det her.

Highfives og store følelser

I klassisk black metal forstand, så er Afsky ikke det band, der har den største publikumsinteraktion, selvom Jensen og Jørgensen bestemt medvirkede til, at man følte sig set af bandet, men den her slags musik handler nu ikke så meget om at blive set eller at få anerkendt sin tilstedeværelse – det er en fælles klagesang, hvor vi samles og mødes og hylder musikken og følelserne, ikke highfives og knuckles, selvom det da også er hyggeligt.

Men melankolien og misantropien til trods, så var det tydeligt, efter bandet havde lavet den klassiske 'vi-går-af-scenen-for-blot-at-komme-på-to-sekunder-efter-til-et-ekstra-nummer'-finte, at hvis de havde fået chancen, så havde Afsky spillet en time eller to til – storsmilende endda. Den chance fik de dog aldrig, for da de gik i gang med andet ekstranummer, blev lyden slukket, og bandet fik pænt at vide, at nu var tiden gået, for næste band skulle gøre sig klar. Trods den lidt kejtede afslutning, så ændrede det dog ikke på, at koncerten her var et magisk øjeblik, og et utroligt rørende et ligeså, for Afsky er nu engang helt utroligt rørende musik.

 

10/10

Lasse Lindhart foto

Lyden af et sort hul

Normalt kommer ordene til mig helt automatisk, når jeg sidder og skriver – som skidt fra en spædekalv. Det er uhyre sjældent, at jeg sidder og stirrer helt blankt på skærmen, når musikken først spiller. Det var dog præcis, hvad der skete, dengang jeg sad og skulle skrive noget klogt om LLNN’s seneste plade fra 2021, Unmaker. Det var ekstraordinært svært at finde de helt rette ord til at beskrive den oplevelse, den plade var – medmindre samtlige ord da skulle være onomatopoietika. For LLNN’s musik er essentielt set en sammensmeltning af diverse kataklysmiske lyde og uhæmmet, ukontrollerbart kaos.

Det er hverken musik for sarte sjæle eller noget, man nogensinde vil kunne betegne som folkeligt. Det er musik, der kræver enormt meget af lytteren, da bandet jo ikke 'bare' leverer en koncert, men et undergangsritual. Inden koncerten havde jeg dog mine tvivl, om Metal Cruise er det rette sted til netop LLNN, men det måtte tiden vise.

Apokalyptiske knæspark

Ud fra hvad jeg har læst, og hvad andre har fortalt mig, så forventede jeg mig et kulsort og ekstraordinært melankolsk – sågar apokalyptisk – og introvert ritual, hvor man kunne stå og virkelig mærke, hvordan ens indre kerne fik sig en gedigen rystetur. Det, jeg ikke forventede, var moshpits, bølle-attitude og høje knæspark.

Dette kunne sagtens skyldes, at de nu har Victor Kaas fra EYES med som frontmand – en mand, der er kendt for at have en særdeles fandenivoldsk opførsel på en scene. Og ret skal være ret, han indtog da også scenen med en diabolsk energi, som om alt og alle havde gjort hans liv til et levende mareridt – og han var altså kommet for både at slås og råbe.

Før koncerten troede jeg faktisk, at jeg forstod og kunne lide LLNN; om ikke andet end så på et overordnet, teoretisk niveau. Men efter koncerten måtte jeg konkludere, at jeg hverken forstod – eller kunne lide – LLNN. Det kan nemt være, fordi jeg havde bygget en eller anden helt forkert idé op om, hvad de egentlig ville byde på, versus hvad jeg så rent faktisk blev konfronteret med. Men det kan også skyldes, at i det sekund jeg ser høje knæspark, så ved jeg, at jeg er gået forkert. Kombineret med de tonstunge, monotone og mudrede rytmer, der fik hele salen til at runge og gynge mere end det stormfulde hav, var det tydeligt, at det her ikke var en koncert, der ville gå over i historiebøgerne.

Fatal fejlbooking

Det kom virkelig bag på mig, at LLNN var så bøvet. Jovist, en af de mange genrebetegnelser man igennem tiden har kastet efter bandet, er da hardcore, men jeg synes nu aldrig, det var det, der fyldte mest på pladerne. Der var det mere de store følelser og tanker, der fyldte, og ikke det store behov for at svinge med arme og ben som den tasmanske djævel på amfetamin. Lyden var derudover virkelig heller ikke noget at råbe hurra for, det var et mudret inferno af trommer, keys og så Kaas’ vokal, der gjaldede ud fra samtlige verdenshjørner. Det var ikke til at finde hoved eller hale i – og selvom de forreste blandt publikum var helt klar til at moshe, til solen stod op, så virkede LLNN til at være lidt af en fejlbooking til Metal Cruise, hvilket ikke er bandets skyld, overhovedet.

Alle, jeg snakkede med om koncerten, sagde noget i stil med 'Jah, jeg ved sgu ikke rigtig … Det var i hvert fald ikke noget for mig'. Og jeg må erklære mig dybt enig i det udsagn. Så det var nok første og sidste gang, jeg så LLNN optræde.

 

3/10

Lørdag:

  1. LOK
  2. Guttural Disgorge
  3. Speedslut
  4. Siamese

LOK

Lasse Lindhart foto

Hoppe-hoppe!

Kämpa för din rätt att festa! Raprockerne LOK gik egentlig i opløsning for en hel del år siden, men i 2019 besluttede de sig for, at festen åbenbart ikke var helt slut. Som den svenske pendant til bands som Beastie Boys, Body Count og The Offsprings er LOK en oplagt booking til netop Metal Cruise: Det er dumt, det er nostalgisk, det er hoppe-hoppefestmusik, og så er det musik, der nok skal sende bartenderne på seriøst overarbejde. Rapmetal har dog aldrig lige været min foretrukne kop te; ganske vist var jeg barn i 90’erne, men jeg er bestemt ikke barn af 90’erne. Men uanset så er LOK den slags band, der altid byder op til en gedigen abefest. Om det så er en fest, man har lyst til at blive til …

Striktrøjer og pausefisk

Det her var en af de mere underlige koncerter, jeg har været til længe, og afgjort den mest usammenhængende! Vokalisten Martin Westerstrand indtog scenen iført verdens grimmeste Harley Davidson-striktrøje samt en kasket trukket godt ned over øjnene. Han lignede mest af alt en hjemløs introvert. Hans optræden gennem hele showet var dog lige så skizofren som hans outfit. Han skiftede fra at stå ovre i hjørnet, stiv som et bræt, til at hoppe rundt og snakke uforståeligt til publikum. Hatten kom både af og på, og ligeså gjorde den føromtalte trøje. Det var, som om LOK havde to frontmænd – det var yderst mærkværdigt at observere.

Men generelt var hele koncerten her som at opleve to yderst forskellige bands. Når musikken spillede, jamen så var der fuld smæk på – faktisk så meget at trommeslageren relativt tidligt kom til at smadre den ene stortromme. Det førte til en akavet lang pause, hvor bassisten prøvede at holde festen oppe, alt imens Westerstrand ævlede om, hvor gamle de egentlig alle sammen var. Da trommen så, efter hvad der føltes som hundrede år, blev skiftet ud, var det, som om energien aldrig kom helt op igen – eller jo, så længe musikken spillede. Men så snart et nummer var færdigt, faldt energien til jorden, og samtlige medlemmer stod og kiggede på deres fødder, mens de prøvede at huske, hvad de egentlig var der for – eller sådan så det i hvert fald ud.

Hvor er vi, og hvornår er vi!?

Dette konstante skift var det, der gjorde koncerten så mærkelig. Det virkede også, som om LOK godt selv vidste, at den ikke var helt god, hvilket kun så ud til at forstærke deres usikkerhed. Det resulterede i, at det, der ellers var startet som en udmærket koncert med den svenske pendant til en kombination af Beastie Boys og Body Count, endte med at være en virkelig fesen omgang med en flok forvirrede, midaldrende herrer, der ikke rigtig vidste, hvor de var, hvilket årti de var i, eller hvad de egentlig lavede. Hvilket var en skam, for trods det at musikken ikke sagde mig en fløjtende fis, så spillede LOK glimrende, og trods sin meget særegne attitude var Westerstrand ligeså en ganske habil frontmand.

 

4/10

Lasse Lindhart foto

Av, min alder!

Når man er tættere på de 40 end på de 30, er det altid ekstremt (angst)provokerende at blive konfronteret med musikere, der ikke engang er gamle nok til at kunne stemme til kommunalvalget. Det er som at stirre manden med leen direkte ind i øjnene, mens man kan mærke, at der er under et millisekund til, man blinker. Det er megasejt, at der efterhånden er så mange bands i det her land, hvor medlemmerne er så purunge og tændte, som de er – kunstneriske ildsjæle kan man aldrig få for mange af.

Ydermere har vi her på Heavymetal.dk været særdeles begejstrede for Guttural Disgorges udgivelser. Jeg tror aldrig, jeg har set en slam-death-koncert, og det er bestemt heller ikke en genre, jeg nogensinde har dyrket, ej heller helt forstået – nærmere tværtimod. Men det siger jo ret beset ikke en fis om Guttural Disgorge, derimod siger det noget om undertegnede, så så længe de giver den gas med samme tempo og ildhu, så bliver det nok dem, der vinder på den lange bane.

Fake it till you breeee!

De fem knøse indtog scenen med den energi, selvtillid og fuck-jer-attitude, som man kun har som teenager. De opførte sig alle, som var de verdens største band, og som om de alle var nogle enormt hakkede fyre – intet af dette er dog i nærheden af at være korrekt, men hey, fake it till you make it.

Der var dog absolut intet 'fake' over Guttural Disgorge, og selvom jeg fortsat slet ikke fatter ideen med slam-death eller de mange, unødvendige, samples, så er det indiskutabelt, at de her knejte allerede har et scenetække, som bands med markant flere år på bagen burde være misundelige over. Jovist, der er grundlæggende noget urkomisk i at se en flok spirrevipper stå og fingere at være nogle gedigne kraftkarle, men det var samtidig også utroligt charmerende – ud fra konteksten.

Frontbølle Anton Theilade havde ligeså et virkeligt imponerende brøl, selvom jeg var markant større fan af de skrig, han kom med henimod slutningen af koncerten. Hvis jeg nogensinde skal blive reel fan af Guttural Disgorge, så skal jeg bede om markant flere skrig end skrål.

Sejhed og klamhed

Jeg kan sagtens forstå, hvorfor Guttural Disgorge er nået så langt på så kort tid. Jeg kan også sagtens forstå, hvorfor Svend Sværd fra Baest rendte rundt bag scenen og hjalp dem med alverdens ting. For selvom jeg ikke fattede en pløk af, hvad Theilade gryntede, så havde jeg alligevel lidt den samme oplevelse, da jeg så de her knægte fra Aarhus, som jeg havde sidste år, da jeg så Ashes of Billy her på cruise sidste år, ja, endda på samme scene. Den følelse kan nok bedst beskrives som ærefrygt over, hvor vildt det er, at man som en flok knap myndige unger tør stille sig op på en scene, spille foran en flok fordrukne mennesker og så bare tro, at man er Kong Gulerod – samt opføre sig således, endda på overbevisende manér. Det er fandeme sejt.

 

8/10

Lasse Lindhart foto

Hjerte, sjæl og nostalgi

Alle de største musikere har startet deres karriere som en lillebitte fisk med to-tre numre og ild i både hjerte og sjæl – præcis som aalborgkvartetten Speedslut! Indtil videre har gruppen kun udgivet den digitale – og ganske udmærkede – EP Ferocity of Steel, men vi kan se frem til en debutskive allerede næste år. Med en lyd, der mestendels minder om en kombination af Show No Mercy, Black Metal og Pleasure to Kill, byder Speedslut på en kulsort og lynhurtig omgang retrometal fra dengang, hvor alting bare var lidt sejere. De her drenge kunne godt gå hen og blive Danmarks svar på Hellripper, hvilket også ville være rigtig sejt – og noget, den danske metalscene virkeligt trænger til.

True metal

Speedslut var, udover Afsky, dem, jeg havde glædet mig allermest til at se. Ovenpå en underlig omgang LOK havde jeg brug for en gedigen omgang kulsort speed metal taget direkte ud af midt-1980’erne. Og det fik vi da så sandelig også! De unge fyre fra Aalborg var fyr og flamme fra første sekund, og der blev saftsuseme høvlet spade til den helt store guldmedalje. Sidenote: Hvor var det dog skønt at se guitarsoli flyve ud af en B.C. Rich Mockingbird; det er godt nok mange år siden, jeg sidst har oplevet det.
Desværre for Speedslut var særligt guitarlyden udfordret denne aften. Tit og ofte forsvandt især leadguitaren i et inferno af bas og trommer. Men det stoppede dem bestemt ikke fra at spille røven ud af bukserne – og stor ros til frontmanden Frederik Kitte for at se ud, som om Satan selv havde besat ham. Det var altså en hidsig ung mand, der stod bag den mikrofon!

Ydermere havde de her drenge ikke helt samme scenetække eller publikumskontakt, som de endnu yngre drenge i Guttural Disgorge havde haft tidligere på aftenen. Til Speedsluts forsvar skal det dog siges, at deres musik kræver markant mere fokus og koncentration end netop Guttural Disgorges.

Men trods det var det tydeligt, at publikum, især den del, der havde været unge i netop midt-1980’erne, var ellevilde med deres beskidte speedmetal – hvilket er forståeligt, for selvom det alt sammen var noget, vi havde hørt før, så er der ikke mange bands i Danmark, der spiller lige præcis dén her form. Ligeså var det overbevisende og autentisk, og det var råt – uden at være brutalt eller ondt. Speedslut virker simpelthen bare og er nok det band på Cruise 2025, jeg vil betegne som det mest ’metallede’.

En usleben diamant

Speedslut er virkelig en usleben diamant. De har afgjort potentiale, og de har vilje og passion. De kan komme langt, og de kan blive et af Metaldanmarks nye store håb og navne. Jeg skriver dog ’kan’, fordi det kræver, at de virkeligt finpudser musikken og går i dybden, især med hensyn til detaljegraden og sangskrivningen. Men jeg tror på, at de kan stå distancen – og jeg glæder mig, helt oprigtigt, til deres debutplade.

 

7/10

Lasse Lindhart foto

Make like a banana and split

Jeg har altid fået at vide, at med ærlighed kommer man længst – men efter at have arbejdet i lidt over et årti med både børn og deres forældre har jeg dog erfaret, at det ikke er helt sandt. Nå, så here goes … Jeg kan virkelig ikke fordrage den type musik, som Siamese spiller. Den der overproducerede, sterile, moderne electro-core, som er så uendelig langt fra, hvad jeg forbinder med metal. Når jeg hører den slags musik, bliver jeg omgående til Albert Arnesen fra Matador. Men på samme måde som film skal ses i biografen, så skal bands opleves på en scene – og det er bestemt set før, at jeg er vendt hjem fra en koncert som konvertit. Selvom jeg ikke forventer at gå ”B.A.N.A.N.A.S”.

Professionalisme og publikumstække

Lad os starte med at få nogle helt nøgterne, objektive fakta på bordet: Samtlige medlemmer af Siamese er kompetente musikere samt entertainere. De ved alle lige præcis, hvordan man skal agere på en scene, således at publikum føler sig inkluderet og involveret. Mirza Radonjica ligeså en fantastisk frontmand, der formår at tale til et publikum, således at alle står og tænker: 'Gud, han talte jo kun til mig!' Publikum åd hvert et ord, hver en sætning og hver en joke råt – især var der en flok kvinder blandt publikum lige bag mig, der virkelig ikke kunne skjule deres begejstring. Jeg tror aldrig før, at jeg er blevet skubbet væk fra min plads af en flok feststemte furier, men én gang skal jo være den første. Derfor var dette, igen objektivt set, en rigtig god koncert fremført af dygtige musikere, leveret til et særdeles tændt publikum.

Tak, men nej tak

Men ak, jeg gik hverken derfra som nylig konvertit, og ej heller gik jeg “B.A.N.A.N.A.S” på noget tidspunkt. Jeg kan på ingen måde se eller høre fidusen ved Siamese, som sat på spidsen er et boyband med markant mere bas og flere breakdowns, det er Biebercore, om man vil. Jeg forstod ærlig talt heller ikke, hvorfor der var to guitarister, da én havde været nok – altså hvis man havde kunnet høre vedkommende. Violinen var ligeså mere et visuelt element end et auditivt. Jeg forstår simpelthen ikke Siamese, eller jo, efter at have set dem optræde samt set, hvordan publikum lappede det i sig, så forstår jeg det jo godt – for det virker, og de spiller præcis den slags zeitgeist-musik, som er så hyperpopulær lige nu. Men er musikken langtidsholdbar eller bare en trend? Jeg ved det ikke, jeg har hverken en spåkugle eller evnen til at se ind i fremtiden. Alt hvad jeg ved, er dog, at Siamese er dygtige, men novra, hvor skal jeg dog ikke bede om et stykke med dem igen. Nogensinde. Ellers tak!

7/10

Farvel for denne gang

Copenhell Metal Cruise 2025 er nu overstået. Som altid har det grundlæggende været en hyggelig omgang. Men det var nu alligevel, som om der var ét eller andet, der manglede i år. Generelt var det også, som om der var mindre styr på det hele, end der plejer. Jeg fik skiftet mit boardingpas ud tre gange, og min fotograf blev smidt ud fra Guttural Disgorge, fordi man ikke lige var klar over, at han var akkrediteret. Der blev rykket rundt på, hvornår hvilke bands skulle på, for så ikke at overholde det alligevel. Efter sigende skulle båden også have været totalt udsolgt, men sammenlignet med tidligere år virkede her nu ret tomt. Måske Odense Metal Fest trak mere end forventet?

Til en festival vil man jo altid diskutere lineuppet, og det er umuligt at gøre alle tilfredse. Men det ændrer nu ikke på, at trods en magisk aften med Afsky var det ikke en tur fyldt med de sædvanlige 'wow!'-momenter, som jeg ellers har forbundet Copenhell Metal Cruise med. Men mon ikke jeg kommer igen i 2026 alligevel?