Septicflesh
Septicflesh

Septicflesh og Krisiun

Pumpehuset, København V

Det er en lidt blandet fornøjelse at tage af sted til en koncert, hvor man kun rigtigt kender et af de fire bands, der skal spille – nemlig Krisiun. Bevares, Septiclflesh kendte jeg af navn, men jeg ville ikke kunne have nævnt ét eneste nummer, om jeg så fik en pistol for panden. Ikke at jeg er en Krisiun-ekspert, men jeg valgte da at give deres sidste udgivelse 10 kranier sidste år, så der ved jeg da nogenlunde, hvad jeg kan forvente. Men med oprejst pande og bevæbnet med en stor bunke uvidenhed, tog jeg nu alligevel afsted til Pumpehuset på denne solrige fredag, der bød på metal fra Frankrig, USA, Brasilien og Grækenland, som var det en diffus buffet på et obskurt motel.

When Reasons Collapse

When Reasons Collapse

En portion, fransk, kvindeledet deathcore? Så gerne. Faktisk var det først fredag formiddags, at det gik op for mig, at det ikke kun var Krisiun og Septicflesh, der spillede, og at dømme ud fra antallet af publikummer til koncerten, var jeg ikke den eneste. Deres frontkvinde, Christina, har en unik vokal, fred være med det, men lydmanden var tydeligvis ikke på hendes side. Resultatet var, at hendes vokal lød som en parodi på en hundehvalp i en tørretumbler. Lydmanden havde desværre ikke kun set sig sur på Christina men hele bandet generelt. Man kunne SE, at de faktisk var ret tekniske, og man kunne SE soloerne, men man kunne ikke høre meget andet end trommer og så vuf-vuf-vov-vov fra Christina. Bandet gjorde nok deres bedste, og de væltede, hoppede og dansede omkring for at understrege det faktum, at de altså selv havde en fest.

5/10

Incite

Incite

Min fotografmakker, som desværre måtte melde afbud, havde fortalt lidt om Incite, og at han glædede sig til at skulle opleve dem. Da jeg slog dem op, måtte jeg også konstatere, at de ikke ”bare” var et lille nobody-band. Amerikanske Incite beskriver sig selv som et band, der både kan åbne for Gorgoroth, men også Crowbar og Cancer Bats, ergo et band, der må kunne lidt af det hele – spændende! Personligt ville jeg, hvis jeg stod og ventede på Gorgoroth klø mig, gevaldigt, meget i skægget, hvis de her drenge kom på scenen, men nok om det!

Deres lyd mindede mest af alt om en samling af glemte Machine Head-demoer, men det fungerede, og man fik ca. 45 minutters nonstop smadder. Incite er helt klart et band, der skal ses og ikke kun høres. Lydmanden var stadig ikke helt vågnet op, men det virkede ikke til, at han var ligeså bitter på Incite, som han havde været på WRC.

7/10

Krisiun

Krisiun

Efter to udmærkede, omend meget forskellige, koncerter kunne jeg kun se frem til en form for genkendelsens glæde idet, de tre brødre indtog scenen. Krisiun spiller seriøs dødsmetal omend med en kende groove, og de minder mest om Sepultura før Roots-udgivelsen. At se de tre brødre spille, er en sand fryd, og den synergi, der er imellem dem, er vanvittigt imponerende! Det var næsten svært at se, hvem der var mest tilfredse med, at de stod på scenen: publikum eller bandet.

Frontmand Alex, der til forveksling ligner Danny Trejo, var så glad, at han efter hver eneste sang takkede os alle for at være kommet og for at støtte dem og metalscenen – det virkede til sidst en kende påtaget, men fred være med det. Igen var lyden lidt spøjs, for bassen var usædvanligt lav, men når man ser på, hvordan bassen egentligt mere fungerer som en rytmeguitar i Krisiun, så er det måske nok bevidst. Helt stak det af, da de lavede et lidt specielt cover af Motörheads klassiker ”Ace of Spades”, men det er jo altid en sikker vinder at hive ud af ærmet. Min eneste anke var, at de ikke spillede mere fra deres seneste album, men jeg overhørte fra andre i toiletkøen, at det her var første gang i 9-10 år, at de have spillet på Sjælland, så giver det vel mening, at man vælger at spille noget ala ”greatest hits” i stedet.

8/10

Septicflesh

Septicflesh

Grækenland og metal er ikke to ting, jeg har prøvet at forbinde før i aften, men naturligvis har landet, der skabte kunst, tragedier og komedier da også en stærk metal scene.

På deres seneste udgivelse, Codex Omega, slog Septicflesh endnu engang fast, at det med Kristus og kirke ikke lige er deres kop ouzo, men man kan da ikke forvente andet af et dødsmetalband fra landet, hvori den nikænske trosbekendelse blev nedskrevet. Jeg var ikke helt sikker på, hvor stort et navn Septicflesh var i lille Danmark, men hold nu fast det skulle jeg finde ud af!

Allerede da diverse roadies havde fået bugseret deres scenografi op på scenen, hvinede og hylede folk, som var de blevet besat af Satan selv. Euforien ville ingen ende tage, da de indtog scenen iført deres, uden tvivl ubehagelige og varme, mesh-jakker.

Fra første sekund var det tydeligt, hvorfor der var så mange folk, der var mødt op til denne koncert for wow! Her stod altså en græsk kvartet, der virkeligt var klar til at vise, at deres nation er andet end ouzo og feta!

Nu var lydmanden for alvor vågnet op, og alting gik klart igennem, især de korte og præcise ordrer, som frontmand Spiros kom med fx ”We don’t have a lot of time, so when I count to three; you will destroy!”. Jeg var, som sagt, ikke rigtig bekendt med Septicflesh, og det var første gang, jeg oplevede dem, men det bliver ikke sidste!

9/10