Rammstein - Odense d.2.juni 2023
Rammstein - Odense Dyrskueplads d.2. juni 2023 - Foto: Sebastian Dammark · Se flere billeder i galleriet

Rammstein

Odense Dyrskueplads, Odense SV

Officiel vurdering: 10/10

Size does matter!

Lad det være sagt med det samme: Aldrig har en så stor udendørs koncert ramt Odense, ja for den sags skyld Danmark. Over to dage vil 94.000 publikummer gå igennem hovedindgangen og tage plads i denne spektakulære forestilling, som det er, når Rammstein spiller op.

Hele 61 meter i bredden, 30 meter i dybden og 37 meter i højden er, hvad scenen måler, og vægten stopper ved 1.350 tons! Alt dette bruger man 200 lastbiler, 30 gaffeltrucks og 4 mobilkraner til. Det er et spektakulært syn, man møder, og det er endda blot scenen i rå form. Læg derudover en ordentlig mængde eksplosiver, meterhøje flammer og blændende sceneshow til – og så selvfølgelig et band, der er fyr og flamme.

Rammstein über alles

I det moment, man træder ind på selve koncertpladsen, bliver man mødt af musik fra Rammstein i de monstrøse højtalere, der er strategisk placeret, så alle har fornøjelse af lyden. Den gigantiske scene står som et skyhøjt kunstværk og troner. Stemningen blandt publikum er på sit højeste, og der bliver slidt og slæbt tusindvis af liter øl henover koncertpladsen.

Relativt punktlig går franske Abélard på scenen. Denne duo består af to klassiske pianister, som i denne sammenhæng leverer 10 af Rammsteins numre udelukkende spillet på klaver. Der er ingen sang, og det bliver ærlig talt lidt trivielt i længden. Det er svært at lave en egentlig anmeldelse af opvarmningen, da det virkede som et underlægningstæppe af Rammstein-numre spillet på klaver, så publikum havde lidt længere tid til at finde på plads.

Efter en god times klaverbokseri og med en halv times forsinkelse sker der endelig noget. Publikum bliver pænt bedt om at lægge deres telefoner væk og nyde koncerten i stedet for at se den igennem en skærm.

Endelig sker der noget. Den tyske sekstet kommer anstigende i en elevator i overdådig stil. Til første guitaranslag åbnes der sort røg fra strategisk placerede røgkanoner overalt på pladsen. Sangen ”Rammlied” cementerer ved hjælp af de dybe og klassiske guitarriffs fra både Paul Landers og Richard Kruspe, at de er her, og de har i sinde at give publikum et brag af en fest. Trommeslager Christoph Schneider giver sine tønder og kedler gevaldige smæk fra det bagerste af scenen. Oliver Riedel på bas sørger for en meget dyb og intens understøttelse af hele setuppet.
Musikken er høj, ekstrem høj. Det er lige før, at der går en trykbølge igennem græsset og ryster Fyn helt ned i undergrunden. Selv patienterne og ansatte på Odense Universitetshospital sidder ude på de små balkoner med dropstativer og rocker med.

Det spektakulære sceneshow er lige fra første sang godt i gang. Bandets keyboardspiller, der i folkemunde går under navnet Flake, står klædt i en guldhabit på et løbebånd og spiller tonerne an. Han sørger for, at alle de her små musikalske gimmicks kommer ud til publikum på fineste vis, og det gør rent musikalsk, at der bliver slået nogle sløjfer på sangene, og fuldender dem. Det er meget storladent og pompøst, og Rammstein formår at få alle med. Et af deres nyeste numre, ”Giftig”, er en metaforisk fremstilling af et giftigt og farligt forhold. Teksterne beskriver faren ved at komme for tæt på en person, der virker attraktiv, men som faktisk er skadelig og uforudsigelig. Rammstein formår med en meget tung lyd fra både guitar og bas at understøtte det lyriske univers, der med rullende r’er kommer ud af gavtyven Till Lindemanns mund.

Det er ikke meget sniksnak, der er fra bandet imellem numrene. De har publikum i deres hule hånd, så der er ikke behov for at stå på scenen og råbe: ”Hva’ så, Odense … er I klar derude?”. Hele sættet er minutiøst planlagt, og der er på ingen måder sparet på hverken lyd, lys eller teatralske virkemidler.

”Mein Herz brennt” handler om en stemme fra en pude, der har bragt et brændende hjerte med sig, der er i stand til at kontrollere og manipulere barnets natlige drømme og mareridt. Den refererer til dæmoner, spøgelser og mørke feer, der jager barnet og stjæler dets små varme tårer om natten og samler dem i det brændende hjertes kolde årer. I sidste ende antyder sangen, at selvom disse mørke kræfter kan komme og fjerne barnets uskyld, er stemmen fra puden der for at beskytte barnet og sikre, at dets drømme altid vil have et glimt af håb. Rammstein formår at få publikum med. Der stoppes op flere gange i sangen, og gjaldende råber samtlige 47.000 mennesker: ”Mein Herz brennt”. Der er fuld knald på både bas og guitarer, og i baggrunden sidder trommeslageren og slår tonen propert an. Igen får slagtøjet gedigne smæk, så der bygges en stemning op. På tribunen, hvor undertegnede sidder, tramper folk i gulvet i takt med trommerne, så det føles, som om vi er ombord på en skvulpende båd.

Det meget personlige nummer ”Radio” fortæller historien om en person, der ikke må tage del i det større samfund og i stedet er henvist til udkanten af ​​den almindelige kultur. Sangen formidler en længsel efter at forbinde sig med noget, der er større end en selv, og et ønske om at finde ro og undslippe ved at tune ind i en verden af ​​lyd gennem ens verdensmodtager” (radio). Sangen sender et budskab om, at selvom man ikke er en del af mainstream, har man stadig magten til at finde glæde og fred i sig selv ved at forbinde sig med musik, og at musik kan være en samlende kraft, der overskrider politiske og sociale skel. Rammstein formår at fremføre denne på en meget personlig og indlevende måde. Igen bliver der rullet på rrr’erne af Lindemann, og vi får en rendyrket guitarjam på scenen fra Paul Landers og Richard Kruspe.

Aftenens helt store nummer er ubetinget ”Deutschland”. Det er helt spektakulært fremført. Det er lys og lyd af helt vilde dimensioner, som understøttes af meget velspillede toner og sang. Sangen er en kommentar til krigens ødelæggelser. Teksterne tegner et levende billede af krigens rædsler, inklusive brændende kød og mennesker, uskyldige børns død, et hav af flammer, blod på asfalten, mødres skrig, massegrave og en dyster verden, hvor ingen fugle synger. Sangen understreger menneskers manglende evne til at undslippe virkningerne af krig eller forhindre dens tragedier, da solen bliver ved med at skinne på trods af al død og ødelæggelse. Gentagelsen af ordet ​​”Deutschland” i sangen understreger, hvordan intet kan stå i vejen for krigen og dens brutalitet. Samtidig er det en kærlighedserklæring til Tyskland, om end landet har en meget broget fortid.

Nummeret ”Sonne” er en sang om håb og modstandskraft. Sangen fortæller en historie om en gruppe mennesker, der alle venter på dagens lys og solens tilbagevenden efter en periode med mørke. Lindemann understreger i omkvædet, at selvom mørket stadig synes at omgive dem, så kommer solen og vil aldrig falde ned fra himlen. Sangen fremhæver i sidste ende håbets triumf over frygt og opmuntrer lytterne til at omfavne lyset og stole på deres egen styrke. På trods af mørket vil solen aldrig forlade os; vi kan holde fast i den vished, selv når alt andet virker usikkert. På scenen bruger de orange lys for at understrege sangens titel. Der er de fedeste guitarriffs undervejs, og når Lindemann begynder at tælle fra ét og så fremdeles, åbner der sig en ild på scenen og ud blandt publikum. Denne ild sender varmebølger helt op på bageste publikumsrække. Det er så ubeskriveligt og stort at overvære.

Rammstein skal ikke kun høres

Det er næsten en umulig opgave at beskrive et Rammstein-show, der yder dem 100 procent retfærdighed. Det og de skal opleves – og mærkes! Der er så mange lag i musikken fra Rammstein. Mange forbinder dem udelukkende med musik, der har seksuelle undertoner, og det har den også, men det er lige så meget dybt personlige og poetiske tekster, der er rodfæstet i hele Rammsteins univers.
Publikum fik, hvad de kom efter, og meget mere. Vi fik også tissemandskanonen med den store udladning udover publikum på nummeret ”Pussy”. Dette kæmpe fallossymbol overlader intet til fantasien og underbygger på fineste vis sangteksten. Vi fik også ”Ohne dich” og ”Engel” fremført på den lille scene parkeret midt ude i publikum. Her var Lindemann og resten af bandet helt uden instrumenter, udelukkende akkompagneret af Abélard på klaver. Det var dejligt forfriskende at se hele gruppen stå kun med mikrofoner foran sig og synge uden de store armbevægelser og uden lys og lyd galore.

Det var vitterligt en stor aften på alle plan. Rammstein fremstår som en yderst potent og homogen gruppe, der selvom alt er veltilrettelagt ned i mindste detalje formår at fange publikum. De spiller virkelig godt. Om end Till Lindemann er ved at være en aldrende herre, giver han den maksimal gas på scenen ligesom resten af bandet. Rammstein er som en god flaske vin: De bliver bedre med alderen.

Sætliste:

1. Rammlied
2. Links 2-3-4