Machine Head

Store Vega, København V

Højt niveau med små lydmæssige udfordringer

Når Machine Head annoncerer deres ankomst til vores kongerige, så burde alle metal heads gøre honnør og øjeblikkeligt købe billet til showet. Når dette er sagt, så var det med undren, at jeg ankom til Store Vega og fandt ud af, at denne koncert ikke var i nærheden af at være udsolgt. De, der har oplevet en Machine Head koncert, ved, at det er noget af det mest intense, man kan komme i nærheden af, og denne koncert på dansk grund var ingen undtagelse.

Machine Head havde annonceret en tour uden support, og med en spilletid på omkring de tre timer var der lagt i kakkelovnen til en metalfest af de helt store. Bandet var sat til at gå på scenen kl. 20, men vi måtte vente en lille halv time yderligere, før lyset blev slukket, og til lyden af ”Diary of a Madman” gik bandet på scenen til stor jubel blandt publikum. Bandet havde medbragt en sætliste på intet mindre end 24 numre og selvfølgelig var flere af disse fra deres nyeste album, Catharsis, som udkom tilbage i slutningen af januar 2018.

Scenen var sparsomt opbygget med 4 små lysmaster samt nogle stativer med Machine Heads logo på, udover dette var der det obligatoriske banner bag trommesættet, men ellers var der ikke gjort det store ud af det visuelle show. Det var tydeligt, at vægten var lagt på det musikalske, men desværre hang lyden lidt i bremsen de første 3-4 numre, hvor vokalen var mudret og guitar/trommer var dominerende. Heldigvis for resten af koncerten lykkedes det at få det indstillet, men helt i top blev det aldrig.

Machine Head var i et dejligt spillehumør og der var masser af power fra scenen, hvilket smittede af på publikum fra første sang. Det skyldtes også, at der konstant opfordredes til circle pit og det var lige, hvad der blev lavet midt i salen. Hurtigt blev salen delt i to og i midten herskede en relativt stor mosh pit og på opfordring fra scenen slog den tit over i en vild circle pit. Fedt at se, at der var så meget gang i publikum; det skabte også glæde hos bandet, der flere gange lovpriste det danske publikum.

Tre timers koncert

Når man vælger at spille i små tre timer, så kommer der normalt nogle dyk i intensiteten og det gjorde der også denne aften. Flere af de nye sange fangede ikke folk på samme måde som de ”gamle” numre og så var der en længere passage, hvor forsanger Robert Flynn fortalte om Machine Heads tilhørsforhold til Danmark og andet øregas. Det skabte lidt lommer i en ellers meget intens koncert.

Af de numre, der blev spillet fra den nye skive, vil jeg især fremhæve ”Beyond the Pale”, som virkelig var fedt live. Ellers var numre som ”Locust”, “Davidian” og “Halo” med til at gøre koncerten til en oplevelse, som man ikke ville være foruden. Når man skal give sådan en koncert karakter, så er det altid nærliggende at give den topkarakter, men tillagt de lydproblemer og små irriterende dyk i intensiteten, så ender jeg på 8 store kranier til Machine Head.

Sætliste:

·  Imperium
·  Volatile