Deathstars

Lille Vega, København V

Torsdag aften bød Lille Vega i København på en omgang svensk industrial metal i form af Deathstars. Bandet skulle oprindeligt have spillet denne koncert den 16. marts, men blev tvunget til at omlægge deres turné, Claws Through Europe, på grund af det nu udkomne album "The Perfect Cult", der ikke nåede at blive færdigt til den originale release-dato.

Sidste jeg oplevede bandet var i 2009 hvor de sammen med bandet Sonic Syndicate gav publikum en super fed koncertoplevelse. Så mine forventninger var sat derefter.

Bandet gik på scenen med masser af udstråling og var i starten tro mod deres eget mørke glam image. Forsangeren "Whiplasher Bernadotte" mødte da også op i sort tøj, læder og nitter, men desværre så er udluftningen i lille Vega fuldstændig elendig, så i takt med koncerten skred frem så steg temperaturen på scenen så meget at både tøj og sminke led under det. Af røg læderjakke, kasket og sminken løb af i takt med at sveden haglede af de stakkels musikkere. Heldigvis gik det ikke ud over deres performance og bandet leverede en ganske fornuftig optræden foran et meget skrabet publikum.

Salen var vel halv fyldt og de fremmødte fik en koncert med op og nedture. Desværre var der mest af de sidst nævnte, i det at bandet havde valgt at spille en del fra deres nyeste album. Hvilket ganske enkelt ikke er særlig godt live. Der mangler energi og de fede rytmer man fik på de 3 første albums, ja de manglede tydeligvis for som koncerten skred frem så mistede bandet grebet om publikum hver gang de spillede numre fra den nye skive.

Heldigvis havde de også valgt numre fra deres ældre materiale og det var noget der fik publikum op i gear og med en sceneoptræden af "Whiplasher Bernadotte" som kunne minde om noget man kunne se i teaterstykket "The Rocky Horror Show", ja så fik bandet reddet lidt af oplevelsen denne aften.

Bandet spillede ca. en time og tyve minutter og sluttede af med tre ekstra numre i form af "Play God", "Cyanide" og "Blitzkrieg" hvor især det sidste fik fyret fuldstændigt op under publikum.

Desværre så kom der for sent gang i koncerten og skulle bandet lægge vejen forbi Danmark igen så kan jeg anbefale bandet at vælge materiale ud fra hvad der passer bedst til en live optræden og så glemme alt om deres nyeste album.

Min anmeldelseskarakter ender på: 6/10 kranier

Sætlisten:

1. Explode