Tusmørke - Riset Bak Speilet

Riset Bak Speilet

Genrer:Prog rock, Psychedelic Rock
Antal numre:5

Mystik, eventyr og progressiv, psykedelisk folkemusik fra norske Tusmørke

Introduktion Tusmørke består af fire nordmænd, og de spiller en form for psykedelisk, progressiv folk-rock, der er så unikt, at du med garanti aldrig har hørt noget lignende før. Riset Bak Speilet består kun af fem numre, men har alligevel en forholdsvis lang spilletid. Det er svært at opdrive nogen form for information om bandet, men på Facebook beskriver de sig selv som værende inspireret af noget så forskelligt – og dog – som naturen, fuglesang, Aleister Crowley, religion og dommedag.

Gennemgang Først og fremmest er det relevant at nævne, at Tusmørkes Riset Bak Speilet intet har at gøre med metal. Overhovedet. Hvis man forventer dette, vil man nok blive skuffet. Den eneste reference til metal jeg kan komme på, er at sammenligne Tusmørke med Huldre – bare en million gange mere underligt. Jeg har aldrig hørt noget så psykedelisk og progressivt, og akkompagneret af instrumenterne og de melodiske elementer og opbygning fra folk-rock, er det en ikke mindre end genial kombination. Lyrikken er en blanding af norsk og engelsk, og forsangerens vokal klæder musikken rigtig fint.

Selvom jeg normalt er af den overbevisning at blandingen af progressive og psykedeliske elementer hurtigt kan blive belastende, eller bare lidt for underligt, så gør Tusmørke det virkelig godt. Tempoet er forholdsvis lavt, men alligevel meget varierende, gennem det meste af albummet. Det er utrolig behageligt at lytte til, og den meget rene produktion er årsag til, at alle dele af musikken kommer til sin ret. Selvom det netop er de progressive og psykedeliske elementer der gør Riset Bak Speilet interessant, er det de mange instrumenter fra folkemusikken, der tilføjer den dystre, eventyrlige stemning, som præger hele albummet. Især er "All is Lost" et helt igennem fantastisk og genialt nummer, hvor forsangerens udprægede norske accent tilføjer det en hel del charme.

Konklusion Riset Bak Speilet er et af de albums, der skal genhøres i det uendelige – det bliver kun bedre. Blandingen af progressive og psykedeliske elementer sammen med folkemusik fungerer til fulde, og albummet byder på fem unikke numre, der alle er yderst gennemarbejdede. Stemningen på Riset Bak Speilet er, som nævnt, ret dyster – men på samme tid også ganske munter, hvilket er ret foruroligende, men også åndssvagt fedt. Man skal ikke forvente at albummet her har det mindste smule at gøre med metal – så bliver man skuffet. Til gengæld er det vigtig at gå ind til Tusmørkes musik med et åbent sind. Gør man det, bliver Riset Bak Speilet en virkelig spændende – og næsten magisk – oplevelse.

Trackliste: 01. Offerpresten 02. Gamle Aker Kirke 03. Black Swift 04. All is Lost 05. Riset Bak Speilet

Herunden kan du høre det første nummer på albummet, “Offerpresten", med tilhørende musikvideo: