Spit Rusty - Underwhelmed

Underwhelmed

Type:EP
Antal numre:4

Brugervurdering: 9,5/10 baseret på 4 stemmer.

Hard rock kan betyde så mange ting, og terman kan anvendes til alt fra melodisk AOR fra 80erne over AC/DCs beskidte rock 'n' roll og den mere hårdtslående af 90ernes alternative rock. Danske Spit Rusty lancerer sig som et hard rock band, og - i hvert fald på denne deres debut-EP - får lytteren sig lidt af et portion metal/hard rock smørrebrød med masser af lækkert pålæg på.

Ja, okay, en kikset metafor fra min side, men faktum er, at EPen "Underwhelmed" er varieret og kohærent på en og samme tid; de fire numre kommer godt rundt omkring i den hårde rocks univers, men samtidigt hænger hele lydbilledet godt sammen, og skiven mister aldrig fokus.

Det første nummer 'Stick to the Trails' er hårdtslående og også på sin vis opløftende og kombinerer simple, men effektive, riffs og rytmer med en heftig leadguitar-figur, og der er også nogle måske lidt overraskende skift. Hvor dette nummer har en uptempo energi, er "Drift Alone" groovy og ganske tungt og har nærmest et lidt sludgy væsen. "We Will Be Okay" har lidt mere af et 90er-alternativ metal touch, og indeholder også en sludgy passage akkompagneret af noget, der lyder som en jødeharpe (ja, hvorfor ikke? hvis det virker, så virker det, og, ja, det virker faktisk), og hen mod slutningen forvandler nummeret sig til en lidt tungere sag. Det skal nævnes, at omkvædet til dette nummer er mega fedt). I afslutningsnummeret 'Those Days' formår Spit Rusty at kombinere Aerosmith funkiness med et Paradise Lost-agtig tung melodisk feel, der måske også kan lede tankerne hen imod The House of Capricorn's mørke doom rock.

Så der er bestemt tale om interessant og afvekslende hard rock. Som musikere gør Spit Rusty det også fortrineligt: trommerne og bassen er solide og rockende og guitarerne leverer solide riffs og fængende lead-figurer (det eneste, jeg savner, er egentlige guitarsoloer). Jeg kan specielt godt lide Martin Arthurs vokal, der er lidt speciel - på den gode måde. Hans sang bidrager i hvert fald med en god dosis originalitet og er bestemt en stor del af Spit Rustys lyd.

"Underwhelmed" er i det store hele en fed omgang hard rock med masser af guf for både rock- og metalfans, og, hvis denne EP er en indikator for, hvordan et eventuelt fremtidigt album kommer til at lyde, så tegner det i hvert fald godt.