Shadowgarden - Ashen

Ashen

Genre:Doom metal
Spilletid:41.56

Shadowgarden er endnu et sideprojekt for Draconian bagmanden Johan Ericson. Udover hans rolle som guitarist og tekstforfatter i Draconian, har han også gang i et andet doom metal projekt kaldet Doom: VS, og nu altså Shadowgarden. I dette band deltager desuden et tidligere Draconian medlem Andreas Hindenäs. Første udspil fra bandet hedder Ashen, og befinder sig i den gotiske rock/ metal.

Umiddelbart er Ashen en noget anden skive, end hvad Johan Ericson ellers er kendt for. Godt nok er teksterne mørke, og langt hen af vejen har de et klart Draconian islæt, men der er en mere rocked lyd over skiven, og der ingen langsomme stykker og hvinende riffs som på Draconians skiver. Derimod er både trommer og guitar holdt i et noget mere rocked tempo, og vokalen er bortset fra sidste nummer, hvor der kommer lidt growl indover, ren. På nummeret With Love and a Bullet bliver vokalen akkompagneret af Lisa Johansson, også tidligere Draconian medlem. I det hele taget er der gæste optrædender fra flere forskellige Draconian medlemmer, hvilket selvfølgelig giver et vist præg på lydbilledet. Udover at have visse Draconian referencer, er det bands som Paradise Lost og Sisters of Mercy, hvor det ved sidstnævnte især er vokalen, som ligger tæt op ad hinanden.

Overordnet har Ashen været en positiv oplevelse. Musikken er dejlig stemningsfuld, og selvom den rummer mange af de samme elementer som Draconian, er den ikke så tung og noget mere lyttervenlig. Derudover har det været spændende for en Draconian fan at se andre aspekter af Johan Ericson’s talenter, og selvom skiven nok aldrig bliver blandt mine favoritter, vil det være en skive, som jeg vil vende tilbage til, når Draconians musik bliver lige lovlig dyster og tung.