Seven Witches - Deadly Sins

Deadly Sins

Genrer:Heavy Metal, Power metal
Spilletid:40:52

Jeg har ikke hørt de tidligere albums fra guitarist Jack Frosts projekt Seven Witches, så jeg kan ikke bedømme udviklingen op til den nye udgivelse "Deadly Sins". Dette album indeholder en omgang tight spillet heavy metal med meget energisk, til tider lidt powermetal-agtigt trommespil med meget aktiv dobbeltpedal. Harmonier og riffs er derimod meget enkle og rockprægede med linjer tilbage til Black Sabbath eller til et nyere biker-rock-inspireret band som Black Label Society. Jeg skal heller ikke som gammel Fates Warning-fan glemme at nævne, at det er Joey Vera, der spiller bas på denne skive.

Vokalen, der ligesom på sidste Seven Witches-udgivelse leveres af Alan Tecchio fra bl.a. Watchtower, er power-agtig på en til tider lidt thrashet måde – nærmest en syntese af teatralskhed à la Warrel Dane (Nevermore) og Ray Alder (Fates Warning) og thrashet rock-kant i stil med Russell Allen (Symphony X). Tecchio har en fed energi, der passer til musikken, men desværre varierer han ikke sit udtryk fra nummer til nummer – det er bare fuld, vred skrue hele cd’en igennem. Om man kan lide hans Rob Halford-lignende hvin her og der er nok en smagssag (jeg er ikke ubetinget begejstret).

"Deadly Sins" er på tekstsiden i øvrigt et konceptalbum, der vist nok er baseret på Mahatma Gandhis forslag til 7 moderne dødssynder. Desværre er musikken ikke lige så interessant som dette baggrundstema. Alt for mange numre minder om hinanden og kører i harmonisk tomgang, og koblet med den unuancerede vokal bliver det hele lidt kedeligt. Eneste rigtige variation er den stille indledning på "Man of the Millenium", der siden går over i melodisk metal med et småkikset indianer-agtigt kor i slutningen. Den mildt sagt underlige kobling af sangmelodi og akkompagnement, der forekommer undervejs i "Pleasure" og "The Answer", vidner heller ikke om den helt store kompetence hos Jack Frost som komponist (han anser ellers det her for at være det bedste album i hans karriere).

"Deadly Sins" er ikke et dårligt album – faktisk starter det meget godt med det catchy titelnummer, og et nummer som "Commerce" groover også fint. Men som sagt er der for lidt variation på albummet og ind imellem nogle lidt tvivlsomme musikalske ideer.