Project Sapiens - Improbus Act 1

Improbus Act 1

Genrer:Nü Metal/Rock, Prog metal

En dæmonisk musical

Det københavnske band Project Sapiens har smidt sin nye ep på gaden. Den lystrer navnet Improbus Act 1 og er ifølge bandet selv en ’prog metal musical’, som handler om dæmonen Improbus, der beslutter sig for at invadere jorden i sin jagt på kærlighed og glæde. Det lyder som et særegent koncept, så lad os prøve at dykke ned i udgivelsen og se lidt nærmere på sagerne.

En mærkværdig mikstur

Artworket til ep’en kunne snildt have været noget fra en ny animationsserie for det lidt mere modne segment, og man får da også en snært af noget ’cartoonish’ på åbneren ”Overture”, som er en lille 40 sekunders teatralsk intro. I slutningen kan man høre en kort konversation imellem to personer, hvis stemmer lyder ret så tegnefilmsagtige. Samtalen, jeg forestiller mig skal virke, som om den foregår udenfor et venue, handler om, hvad der sker indenfor. Den anden er blevet sendt afsted af sin kone, der ikke mener, vedkommende er kultiveret nok, og han siger, det er en musical, hvortil den første svarer: ”A musical? How lame!”. Om denne indledning er Project Sapiens’ måde at fortælle lytteren, de har selvironi, eller om det er for at skabe en slags metaunivers, skal jeg ikke kunne sige, men idéen er ganske finurlig, når nu man også har set coveret. Til gengæld falder den humoristiske indgangsvinkel en anelse til jorden, da første rigtige nummer, ”It Is I”, slår i gang.

Vi bevæger os rundt i en blanding af nu-metal, moderne poppet rock samt en knivspids af storladen metal, og den tegneseriemusical, man forventer, er nu noget ganske andet og knap så originalt. Vi får dog en smule af stemningen tilbage inde midt i sangen, ligesom korarrangementet også fungerer fint. Vokalisten Mads Rahbæk viser, at han både besidder den bløde rockstemme og den klassiske råbevokal, hvilket går fint hånd i hånd med de stilarter, Project Sapiens her leger med, ligesom han lægger stemmer til nogle af figurerne undervejs. Den efterfølgende ”Here I Come” leder tankerne hen imod et band som System of a Down blandet med lidt fra det danske band NORÐ. Herefter kommer et lille intermezzo ved navn ”Hello”, som igen bringer os ned i universet fra introen. På ”Darkness Returns” er vi ude i en sammensmeltning imellem groovy metal, symfonisk power og en sjat Tim Christensen for lige at gøre forvirringen komplet. Hvor særpræget det end lyder, er det faktisk det nummer på ep’en, der tiltaler mig mest. ”I Thought This Through” er mere groove, endnu et par nik imod SOAD-lejren, lidt yderligere kor og nogle poppede tendenser. Så er det igen tid til et kort tegnefilmsintermezzo, denne gang i form af ”Evil Invasion”, inden vi runder af med ”Nuuk”, der også males med de lidt blødere rockpaletter, rytmiske metalpassager og en skævvridende afslutning.

For meget kontrast

Jeg må indrømme, jeg har svært ved at fange den dybere mening med Improbus Act 1. På den ene side spiller bandet nu-metal med poppet rockkant, men på den anden side har de skabt denne her lille spidsfindige musicalverden rundt omkring den egentlige kerne af musikken. Et par gange ser man, hvordan konceptet også skinner igennem i sangene, f.eks. ved de korpassager, de får inkorporeret, og ellers er det primært henlagt til de føromtalte intermezzoer. Udgangspunktet for en metallisk musical med denne her historie, som er skabt i et komisk lys, falder desværre en kende fra hinanden og føles lettere påtvunget, da musikken fremstår som noget helt andet end værende en egentlig del af historien, på nær teksterne som forsøger at binde ledene sammen. Men ret skal være ret, for bandet kan skam godt spille, og frontmand Mads Rahbæk har mange facetter ved sin vokal, så jeg vil anbefale fans af alsidig nu-metal at tjekke det ud. Personligt håber jeg, Project Sapiens på en eller anden måde får gjort det musicalunivers, de lægger op til, langt mere fremtrædende på ’Act 2’, så man for alvor kan mærke, det er et fuldbyrdet koncept.

1. Overture
  2. It Is I
  3. Here I Come