Pathosray - Pathosray

Pathosray

/ Intromental · Udkom

Genrer:Prog metal, Rock
Spilletid:52:37

Sensory Records har udviklet en sans for at opdrive interessante, meget personlige progressive metalbands – jeg nævner i flæng Zero Hour, Twisted into Form og for den sags skyld Spheric Universe Experience. Italienske Pathosray er et af de seneste skud på stammen. Musikken på deres selvbetitlede debut er teknisk detaljeret, hårdtslående, energisk progressiv powermetal med spændende riffs og anderledes, lidt spøgelsesagtige atmosfærer.

Lidt firkantet beskrevet, så er musikken i versene en blanding af Fates Warning (fx fra "Perfect Symmetry"-perioden) og Symphony X, mens omkvædene desværre er meget uopfindsomme og statiske i sangmelodierne. På et nummer som "Lines to Follow" får man det ene øjeblik fede disharmoniske riffs og rock’n’roll-agtig gang i den, det næste øjeblik lyder det, som om man har fået fat i en eller anden klassisk powermetal-metervare. Denne vekselvirkning er gennemgående på cd’en og gør albummet til en stærkt blandet fornøjelse. Selv i de numre, hvor bandet involverer mere stille, stemningsfulde elementer, som f.eks. "Sorrow Never Dies" og "Strange Kind of Energy", mangler Pathosray den tæft for at lave en interessant melodi, der kan fastholde lytterens interesse.

Så længe bandet ruller sig ud med deres – udmærkede – tekniske kunnen, er det en fornøjelse at lytte til, men lige så snart et nummer kommer til sit (anti)klimaks, efterlades man skuffet, som når et nys udebliver. Det er synd, for Pathosray har masser af spændende musikalske ideer.

Kommentarer (5)

hellcock

Indlæg: 189

Det er forbavsende mange

Det er forbavsende mange middelmådige cd'er der bliver anmeldt.

JoeHan

Indlæg: 1

Hvordan kan Pathosray

Hvordan kan Pathosray nogensinde blive kaldt middelmådig?
Af al den melodiske, progressive og powermetal, der hersker på den kæmpe europæiske metalscene, er de her gutter nogle, der slår benene væk under én. Der findes mere bands, der overhovedet ikke rammer samme ambitionsniveau, som de her gør.

Keitel

Keitel

Indlæg: 425

#1 enig, kvaliteten af cdér

#1 enig, kvaliteten af cdér vi får, er dalende.Der bliver længere og længere imellem godterne.

hellcock

Indlæg: 189

60% slår sgu ikke hårdt nok

60% slår sgu ikke hårdt nok til at benene forsvinder under en.

SRFM

SRFM

Indlæg: 58

Ad #1: Det er rigtigt, at der

Ad #1: Det er rigtigt, at der er mange anmeldelser, hvor bedømmelsen ligger et sted på midten. Men jeg kan ikke se, hvad der er specielt forbavsende ved det. Jeg har respekt for, at de mindre pladeselskaber tilsyneladende er villige til at honorere bands, der arbejder hårdt for deres musik, uanset musikkens karakter og hvorvidt produktet kan sælges. Det resulterer måske i en bunke uinteressante udgivelser, man kunne have været foruden, men det resulterer også ind imellem i nogle virkeligt fede albums, der tør noget mere end mange af de etablerede mainstreamkunstnere. Hvis du mener, at vi her på siden burde bringe færre anmeldelser af middelgode cd'ere, kan jeg kun være uenig. Alt fortjener som udgangspunkt at blive bedømt, hvis der er en realistisk chance for at nogen vil stå/sidde og overveje om de skal investere tid eller penge i det.

Ad #4: Der er intet absolut i karaktergivningen her på siden. JoeHan (#2) har givetvis en helt anden mening om Pathosray, end jeg har, så det giver ikke mening at påpege, at albummet kun har fået 60%. Hvis du selv er enig i min bedømmelse, er det selvfølgelig en anden sag.

I det hele taget er kommentarerne en glimrende mulighed for at nuancere læsernes opfattelse af en udgivelse - f.eks. når vi anmeldere har bedømt noget som middelmådigt eller dårligt, som nogle læsere får en stor oplevelse ud af.