October Tide - In Splendor Below

In Splendor Below

Genrer:Doom metal, Melodisk Death Metal

Hjælp til selvhjælp i tyve år

Oprindeligt startet som sideprojekt af Katatonias vokalist Jonas Renkse og daværende Katatoniaguitarist Fred Norman i 1995. Men efter opløsningen i 1999 og den senere genforening i 2009 har den centrale figur i bandet været guitarist Fred Norman. Sidenhen er hans bror Mattias Norman, der også er tidligere Katatoniamedlem, kommet med i bandet. Så man kan undre sig over, om October Tide udelukkende fungerer som en form for selvhjælpsgruppe for tidligere Katatoniamedlemmer. I så fald er det en ganske produktiv selvhjælpsgruppe, da de smider et album på gaden cirka hvert tredje år.

Pragten ligger faktisk under overfladen

In Splendor Below markerer October Tides fjerde album siden genforeningen i 2009, og sjette totalt set. Stilen er der ikke pillet ved: det er stadig den melodiske death/doom, bandet gør sig i. I forhold til Winged Waltz har guitarerne på In Splendor Below fået lidt mere plads at boltre sig på, hvilket gør, at pladen får en mere melankolsk stemning. Umiddelbart giver det musikken et ekstra lag og passer perfekt ind i stilen, men samtidig får det In Splendor Below til at lyde rigtig meget som deres genrefæller – finske Swallow the Sun. Ikke at der er noget galt i at lade sig inspirere af andre bands, men grænsen mellem inspiration og plagiat virker til tider en anelse tynd. Som man hører pladen igennem, begynder afstanden mellem de to bands dog at blive større og større, da October Tide aldrig giver afkald på, hvem de er. Vokalen forlader sjældent det rene dødsmetalspektrum, og når den gør, er det enten til fordel for et lidt lysere register eller for at tilføje en anelse desperation.

På trods af det er doomen og de melankolske toner, der fylder mest i lydbilledet, skal man dog ikke være bange for, at bandet glemmer dødsmetallen. Denne sørger nemlig for hele tiden at drive numrene fremad. På intet tidspunkt får et nummer lov til at sidde for længe i hjørnet og have ondt af sig selv, og er der begyndende tegn på dette, bliver det stukket en flad af et guitarriff og bedt om at komme videre. Numre som “We Died in October”, “Our Famine” og “Seconds” ville have været dræbende langsommelige numre at komme igennem, hvis dødsmetallen blev pillet ud af dem. Men i stedet bidrager de glimrende til pladens samlede udtryk.

På trods af dette formår October Tide med In Splendor Below dog aldrig helt at få lytterer til at glemme, hvilket band de låner en del fra. Swallow the Sun står stadig og spøger i kulissen og påpeger, at de var først med denne lyd. Men så kan man diskutere, hvorvidt et band kan eje en bestemt lyd. Det vil nogle sikkert vil mene, men jeg har da endnu ikke hørt nogen mennesker klage over udbredelsen af lyden fra HM-2-pedalen på Entombeds Left Hand Path. Så retten til at tage en fed lyd og udbrede den må gælde alle genrer, hvad enten det er død, doom eller begge dele.

Hvad man ikke ved, har man ikke ondt af

In Splendor Below er en ganske habil plade. Det er velspillet melodisk death/doom, og der er som sådan ikke en finger at sætte på det. På trods af at October Tide gør rigtig meget for at få pladen til at lyde som dem selv, kan vi desværre ikke komme udenom de mange ligheder, der er med Swallow the Suns materiale. Om dette så vil betyde, at de nu også kan fungere som selvhjælpsgruppe for tidligere medlemmer af Swallow the Sun, er ikke til at sige. Men så længe de bliver ved med at udgive plader af ganske fin kvalitet, så er der nok ingen, der bekymrer sig om det.

1. I, The Polluter
  2. We Died in October
  3. Ögoblick Av Nåd