Monarque - Lys Noir

Lys Noir

Genre:Black metal
Antal numre:7

Officiel vurdering: 10/10

Black metal, når det er bedst.

Monarque er et canadisk black metal-projekt skabt i 2003. Lys Noir er kun det tredje album, men de to mænd der står bag Monarque har utallige andre udgivelser bag sig. Dette album indeholder seks numre af deres eget materiale samt et Frozen Shadows-cover, "Au Seuil des Ténèbres". Endnu engang må jeg bøje mig en smule i støvet for black metal-scenen i Quebec.

"Au Seuil des Ténèbres" skiller sig åbenlyst meget ud fra resten af numrene på albummet, i og med at det er virkelig ond, oprindelig black. Resten af Lys Noir er derimod meget varieret og indeholder utallige forskellige elementer fra black metal-subgenrer. Jeg fristet til at drage nogle paralleller mellem dette album og canadiske Neige Éternelles debutalbum af samme navn, der også netop er udkommet. Der er utrolig mange fælles elementer på de to udgivelser, så kan du lide det ene, bør du også lige høre det andet. Det, der dog er den mest fremtrædende lighed, er atmosfæren, der også på dette album er helt ufatteligt meget til stede. Produktionen er dog forholdsvis ren, hvilket kommer til sin ret i de stille, atmosfæriske, og utrolig minimalistiske passager undervejs – som for eksempel den sidste del af intronummeret, "L’appel de la Nuit" og i det akustiske og meget stemningsfyldte "Solitude".

Monarque formår at komme vidt omkring i black metal-universet, og et diskret brug af keyboard skaber en underliggende, men meget virkningsfuld episk stemning, der gør – især en sang som "L’appel de la Nuit" virkelig storslået. Egentlig synes jeg også at depressive suicidal black metal-subgenren bliver repræsenteret flere steder, om end i ganske små doser – dette indtryk skabes blandt andet af forsangerens lidende vokal, trommerne og den overvældende melankoli, som enkelte numre – især "Mes Condoléances" – skaber. Alt i alt synes jeg, at Lys Noir er et meget alsidigt og utrolig interessant album, der uden tvivl er værd at anbefale.

Herunder kan du høre åbningstracket, "L’Appel de la Nuit":

1. L’Appel de la Nuit
  2. Vigor Mortis