Ministry - HOPIUMFORTHEMASSES

HOPIUMFORTHEMASSES

Officiel vurdering: 3/10

Brugervurdering: 7/10 baseret på 1 stemme.

Skuld gammel venskab rejn forgo. Ja tak!

For 16. gang har Ministry udgivet noget nyt, og det må jo i sandhed siges at være en stor mundfuld. Og med mange andre bands, som har eksisteret siden 80’erne, har man tit stillet sig spørgsmålet: “Kan de stadig, de gamle?”. Ofte kan svaret være ja; bands som Judas Priest, Satan og Saxon leverer stadig og har endnu flere år på bagen. Så længe man har evnerne, visionerne og viljen til at skille sig ud og levere et unikt produkt, så har man i den grad stadig sin eksistensberettigelse.

Og så er der bands som Ministry.

Igen og igen og ...

Når man lytter til sangene på Hopiumforthemasses, så er der et meget mærkbart fravær: Vreden og vildskaben er erstattet med bitterhed. Al udviser ikke den samme vrede og metodiske råhed, som han tidligere har gjort, men forfalder til bitre taler og formaninger. Han lader sit kor håndtere opgaven at være vred og holder sig i stedet til at være ilter og mere bitter end Dave Mustaine, der interviewes om sin tid i Metallica. Sammenligner man eksempelvis åbningsnummeret “B.D.E” med åbneren fra deres tidligere udspil Moral Hygiene, er der virkelig tale om definitionen på at tabe pusten. På trods af Ministrys længere tid i branchen som etableret band har eksempelvis Rob Zombie overhalet i relevans. Dette er i sig selv en alarmerende udmelding!

Men det er nu ikke, fordi det må stå usagt, at der er elementer af god musik på Hopiumforthemasses. De forskellige grooves og riffs er udmærkede og velspillede, men dog meget anonyme. Og her kommer vi igen til endnu en problematik: Der er bare ting, som er bedre. Mange af de riffs, som er at finde på skiven, hører egentlig bedre til i 00’ernes hardrockbølge, og derfra er der stadig mange, som er aktive og laver nyt. Hvis det er for riffene, så er Skillet, Papa Roach og Soil stadig aktive. Lyt til dem i stedet.

Vil du gerne høre Ministry, fordi de har fede industrialelementer? Så er der en myriade af Neue Deutsche Härte-bands, du med fordel kan tjekke ud: bands som Eisbrecher, Stahlmann, Schwarzer Engel eller sågar Die Krupps, som har endnu flere år på bagen end Ministry!

Let it go, let it gooo

For nylig annoncerede Al Jourgensen, at Ministry ville stoppe. Det er ikke første gang, at han har gjort dette, men jeg håber nu alligevel, det holder denne gang. For det er skammeligt med ældre koryfæer, som ikke ser tegnene på, at tiden er ved at indhente dem. Med 16 skiver bag sig har Ministry udgivet rigeligt materiale at blive husket på, og selvom det ikke altid rammer plet, har der også været lyspunkter. Men ikke mere af det her nu, Al. Slut prut finale.

1. B. D.E
  2. Goddamn White Trash
  3. Just Stop Oil