Excelsis - vo Chrieger u Drache

vo Chrieger u Drache

Genrer:Power metal, Folk metal
Antal numre:13

Drag i krig med en harmonika i bagagen

Excelsis blev dannet i Schweiz i 1996, og har siden da beholdt nogenlunde den samme lyd: Power metal med heftige folk-elementer. Siden da har de spillet for support for nogle af de største folk-metal bands (såsom Eluveitie), og har udgivet seks albums. Det syvende kommer om lidt, og det hedder vo Chrieger u Drache. Jeg må sige med det samme, de lever op til deres image.

Første nummer er en intro, der hedder "Of Sintram and Bertram", og indeholder mest af alt tale. Næste nummer, derimod, starter lidt simpelt, men bryder derefter ud i fede riffs, energiske trommer, og en ikke så fantastisk vokal. Omkvædet er mere episk, da der er kor indover. Det er de stille passager også, bare uden kor. Der er også en længere symfonisk passage der leder tankerne hen på folk metal, kort efterfulgt af en ganske fin guitarsolo. Slet ikke en skidt start overhovedet. Næste nummer hedder "Druids", og leder tanker mere hen på folk, og den glade slags. Der bruges harmonika, og der er en god energi til stede i nummeret, samtidig med at den krigerske del stadig kan fornemmes. Nummeret går hen og bliver tungt et lille stykke tid (ikke at der er noget galt i det), men vi vender hurtigt tilbage til den herlige folk-inspirerede musik. Fjerde nummer leder også tankerne hen på folk-metal- Det hedder "Heathen Princess", og har en intro der blander harmonika og solide black-metal trommer. Efter en stille passage begynder verset, og der er igen heftigt tryl på trommerne. Man kan fornemme en fløjte i baggrunden, men den virker næsten overflødig her. Nummeret slutter ganske fint af, og vi er videre. Herefter varierer det, fra de stille folk-ish numre som "The Fear", til heftige krigersange som "The Chapel", og alt derimellem. Musikken er meget intens gennem hele albummet, og det fortjener trommeslageren en god del af æren for. Han gør også musikken solid, mens den stadig er spændende. Folk-elementerne sammen med den solide musik tilføjer et ekstra aspekt til musikken, som de får til at virke helt fantastisk og unikt. Forsangeren growler, men udfører ikke et særlig godt job. Det gør næsten ondt i ørene, og han lyder mest af alt som en enorm, behåret og pumpet kriger. Det er sikkert også meningen, men det fungerer ikke særlig godt. Albummet slutter af med en meget instrumental outro, som minder om introen på rigtig mange punkter. Her er der dog noget mere rytme indover, og det tætteste vi kommer på ren vokal. Det er meget stille, og egentlig en ganske fin afslutning, der minder lidt om den på Eluveities Helvetios.

Alt i alt er vo Chrieger u Drache rigtig godt skruet sammen. Den har et rigtig godt fundament af solid og krigerisk metal, krydret med specielle instrumenter og en god folk-lyd. Den solide del står de energiske og hårdtarbejdene trommer for, mens guitaren giver krigerdelen. Er du til folk eller viking metal, så kan dette album klart anbefales, men skal man ind i genren er det ikke det bedste sted at starte.

Du kan høre albummets single her.

1. Prologue (of Sintram and Bertram)
  2. Brothers of War