Eternal Tears Of Sorrow - Saivon Lapsi

Saivon Lapsi

Genrer:Melodisk Death Metal, Symfonisk metal

Brugervurdering: 9/10 baseret på 1 stemme.

Finnerne rammer plet igen med varierende melodisk død

Finnerne kan bare et eller andet med den melodiske dødsmetal. Amorphis, Wintersun, Insomnium (som var en af 2012’s topkarakterer) og nu er Enternal Tears of Sorrow også kommet ind i min bevidstehed. Selvom bandet efterhånden har eksisteret i to årtier, er Saivon Lapsi mit første reelle kendskab med bandet udover et par numre på Youtube.

Omdrejningspunktet for Saivon Lapsi, som i øvrigt er syvende album fra bandets hånd, er de nordlige egne, samifolket og deres mytologi. Der er masser af mystik og eventyrlige fortællinger, og bandet er gode til at benytte de mytologiske elementer, og lade deres musik inspirere af fortællingerne. Bandet bruger aktivt fortællingerne til at danne en musikalsk atmosfære, og musikken og teksterne er sammen med til at fortælle en eventyrlig fortælling.

Jeg har i overstående kaldet Enternal Tears of Sorrows musik for melodisk dødsmetal, hvilket er en sandhed med modifikationer, da bandet benytter sig af mange forskellige genreelementer. Et nummer som "Dark Alliance" byder udover den melodiske dødsmetal, på en stærk powermetal inspireret vokal, som akkompagnere den growlende dødsvokal på fin vis. Derudover er der tilsat kor og symfoniske guitarpassager på dette nummer. "Dance of December" har den samme melodiske dødspræg, men har et mere doomagtigt skær over sig, lidt ala Draconian. "Sound of Silence" er til gengæld et helt stille nummer med smukke duetter og passager med fløjter, der sender tankerne hen mod Nightwish.

I det hele taget er Saivon Lapsi et album med masser af variation og nerve. Man kommer ikke til at kede sig på noget tidspunkt, selvom albummet byder på flere downtempo numre. Brugen af mange forskellige genreelementer er med til at skabe gode kontraster, og gør numrene uforudsigelige. I et sekund præges lydbilledet af et tungt riffs, i næste er der en duet. Det eneste lille minus jeg har i forhold til skiven er, når de to mandlige vokaler, henholdvis growl og clean vokal, i nogle tilfælde er til stede i samme nummer. Det er som om, at når den cleane vokal erstatter den growlende, taber nummeret energi og lidt som en bil virker det som om, at nummeret lige skal hoste et par gange, inden det sparkes i gang igen. Derudover synes jeg heller ikke, at numrene for alvor sætter sig fast. Hvad der præcis mangler, har jeg svært ved at sætte fingeren på, men der mangler et nummer, som for alvor skiller sig ud.

Enternal Tears of Sorrow har skabt et album proppet med atmosfære, smukke duetter og masser af melodisk død. Der er brugt mange forskellige genreelementer, og det ene øjeblik er det et melodisk dødsmetalnummer, som skifter over i et mere symfonisk præget nummer, for at gå over i en mere episk heavy duet. Man kommer på intet tidspunkt til at kede sig, og Saivon Lapsi er et must for fans af den melodiske død, og generelt atmosfærisk og stemningsmættet metal.

Trackliste: 01. Saivo 02. Dark Alliance 03. Legion of Beast 04. Kuura 05. Dance of December 06. The Day 07. Sound of Silence 08. Beneath the Frozen Leaves 09. Swan Saivo 10. Blood Stained Sea 11. Angelheart Ravenheart

Her er en smagsprøve på albummet Swan Saivo.