Devourment - Conceived in Sewage

Conceived in Sewage

Genrer:Death metal, Death metal

Oplev den Texanske motorsavsmassakre

Det amerikanske brutal death metal band, Devourment, startede sin karriere i år 1995, hvor de efterfølgende udgav tre demoer indtil, at bandet smed deres debut Molesting the Decapitated ud i år 1999. Albummet fik store roser, men bandet gik i opløsning i år 2002, da daværende forsanger (og nuværende guitarist), Ruben Rojas, var en tur bag tremmer. Bandet fandt sammen igen i år 2005, hvor Ruben Rojas begyndte på guitar, og forhenværende bassist, Mike Majewski, så skiftede over til vokalpligten. Siden da blev det til tre DVD’er, tre splits, to albums, og så nu deres tredje album, Conceived in Sewage, siden genopstandelsen.

Denne skive byder på brutal death metal som vi kender fx pionererne Cannibal Corpse skabe det. De brutale vokaler, blastbeats, de lejlighedsvise basgange samt de motorsavsagtige guitar riffs. Sammenlignet med den fænomenale debut, Molesting the Decapitated, har Conceived in Sewage en måske lidt blødere lyd og mere death metal orienteret lyd i stedet for de den endnu tungere guitar og de endnu dbere vokaler, som Molesting the Decapitated lagde for dagen. Dog hopper Devourment heller ikke helt væk fra brutal death metal genren. Sangene på Molesting the Decapitated er også betydeligt længere end på Conceived in Sewage. Man kan ikke komme uden om, at bandet har formået at skabe et langt federe albumcover med denne udgivelse, men de har også gået i en lidt anden direktion og har måske også tabt pusten en smule. Mike Majewskis vokal går dybt, men ikke helt på samme måde, som Ruben Rojas’ gjorde. Den varier lidt mellem det et standard growl og så et dybere et af slagsen, måske for at give albummets lyd noget variation. Men det er generelt meget det samme, som man oplever gennem denne skive, dog med undtagelse af det lille instrumentale nummer "March to Megiddo", som har alarmklokker ringende til en march og skiftevis guitar riff og trommer, men dette stykke er langt fra noget unikt, men blot en optakt til meget det samme, som vi har hørt foregående.

Devourments lyrikker er ikke meget anderledes sammenlignet med andre i deres genre, det hele handler meget om sex, død, våben og at slå ihjel, og der er ikke meget nyt at komme efter, hvis man graver sig dybt ned i teksterne i denne genre. Personligt er det ikke noget, som jeg går synderligt op i, da jeg har svært ved at finde ud af, hvad der virkelig bliver sunget.

Den generelle produktion på albummet er god, der er ikke rigtig nogen instrumenter, som bliver holdt ude på nær bassen, som får kommer forbi engang imellem. Det kan blandt andet høres i det første nummer, "Legalize Homicide", men ellers hører vi ikke meget til bassisten, Chris Andrews. Trommerne egentlig helst mellem enten blast beats eller diverse rytmer, der sker ikke noget synderligt kreativt vil jeg sige, men trommeslager Erik Park, gør et fint stykke arbejde. Guitaren har den typiske motorsavslyd, som man som regel oplever i death metal genren.

Men som konklusion må jeg sige, at dette album ikke just er et, som jeg kommer til at høre meget mere, der er for lidt variation, og genren er bare ikke helt mig. Jeg tror, at hvis man graver dybt, så kan man sagtens finde noget, der er meget federe end det her. Er man derimod stor fan af genren tror jeg godt, at man kan finde underholdning her.

Trackliste: 01. Legalize Homicide 02. Fifty Ton War Machine 03. Conceived in Sewage 04. Fucked with Rats 05. March to Megiddo 06. Today We Die, Tomorrow We Kill 07. Heaving Acid 08. Carved into Ecstasy 09. Parasitic Eruption

Sang nummer to på skiven, “Fifty Ton War Machine" kan høres her: