Before The Dawn - The First Chapter

The First Chapter

Type:DVD
Genre:Melodisk Death Metal
Spilletid:120

Before The Dawn inviterer på den her DVD lytteren på en 12 tracks musikalsk rejse gennem den gotiske metal musik's korridorer for fuld udblæsning. DVD'en er optaget i midten af gågaden i en lille finsk provinsby ved navn Lahti og den fremmødte skare af mennesker virker utroligt veloplagte. Om det er husmoren som lige har købt ind til famillien eller om det er den unge knøs med sit halvfedtet hår som banger til de groovy takter, så har de begge det tilfælles, at de er med på en lytter. Kontrasten mellem BFD's musik samt optræden (som ikke går stille for sig) og skobutikken i baggrunden eller den paralyserede forsamling af ikke-vante metal gænger, gør samtidigt også, at den her DVD fremstår næsten humoristisk. Musikalsk lyder BFD meget som nyere Paradise Lost og Katatonia blandet med nu-metal rock. Musikerne spiller tight og har masser af energi, dog er musikken rent kompositorisk mindre alsidig. BFD bevæger sig hele tiden inden for det samme moderate midtempo og de samme rytmer. Dette gør da også, at man halvvejs i sættet langsomt lulles i søvn og savner nye græsgange at betræde. Syntesen mellem growl og ren vokal virker fedt. Dog kan den rene vokal til tider godt fremstå noget falsk og jo længere vi kommer ind i sættet, des mere forcerende lyder også den aggressive vokal. Produktionen på denne her DVD er god. Man kan høre de forskellige instrumenter komme til sit fulde udtryk. Selve optagelsen er da også alt tilforladelig, på trods af, at det selvfølgelig ikke er et monster budget der står bag BFD. Man mærker intensiteten fra både musikerne samt publikum. Denne DVD har også en masse special features. Især giver "Tuska open air after party" en fed chance for lytteren at lære noget omkring den finske musik kultur :-)