Cloak of Altering - The Night Comes Illuminated With Death

The Night Comes Illuminated With Death

Genrer:Black metal, Avant-garde Metal
Antal numre:6

Cloak of Altering (CoA) er endnu et projektband fra Mories, manden der også står bag blandt andet Gnaw Their Tongues og Aderlating. Projektet startede oprindeligt tilbage i 1990’erne under navnet Ophiuchus, hvor der blev lavet et par albums. Så vidt jeg ved blev de dog aldrig udgivet, andet end lagt ud på nettet. I midten af 2000 tallet blev projektet så skrinlagt, men blev så taget op igen nogle år senere under det nye navn. Og heldigvis for det. For det betyder at debutalbummet The Night Comes Illuminated With Death nu er udkommet, og det er nøjagtig lige så mørkt, skummelt og gustent som jeg havde håbet.

CoA spiller en form for dark ambient black metal tilsat symfoniske elementer samt dele fra både industrial, electronic og lyde og samples som kunne være taget fra de mest voldelige splatterfilm. De forskellige elektroniske dele er med til at skabe en meget kaotisk, men samtidig mørk stemning på albummet. De mere traditionelle black metal passager, bliver ofte brudt af ambiente lyde og på den måde skabes der en helt igennem sygelig stemning.

Vokalen på albummet er en typisk blackvokal, som det meste af tiden ligger tilbage i lydbilledet. Af og til kommer der dog nogle gutturale brøl indover musikken også, hvilket fungerer rigtig godt og kun er med til at gøre musikken endnu mere mørk.

Indrømmet, dette er et noget specielt album, som bestemt ikke vil appellere til alle og enhver. Men for fans af den mere eksperimenterende (symfoniske) black metal, så er der virkelig noget at komme efter her. Der er virkelig mange lag i musikken, og de udfolder sig for alvor jo flere gange man hører albummet. Alligevel må jeg nok anbefale at man lige tjekker det ud, inden man køber det.