Cathedral - The Serpent's Gold

The Serpent's Gold

Genrer:Doom metal, Stoner Rock
Spilletid:150:00
Antal numre:27

Efter den geniale Carcass opsamling, er Earache hurtigt ude med endnu en retrospektiv udgivelse af et af deres gamle flagskibe, og siden Cathedral har forladt ørepinerne i retning Nuclear Blast, er det vel rimeligt at få ryddet op i arkiverne. Den første skive viser en bred vifte af bandets regulære materiale fra deres talrige LP’er og EP’er. Numre som "Midnight Mountain", "Ride", "Ebony Tears" og "Hopkins (The Witchfinder Genral)" bør enhver Doom freak i det mindste have hørt. Bandet var noget af en revolution, da de ramte scenen i starten af halvfemserne med deres demo "In Memoriam", som var noget af det langsomste og tungeste i mands minde, især når man tænker på, at bands for det meste dengang prøvede at overgå hinanden i hvem der kunne spille hurtigst. Desuden var det sjovt at se sanger Lee Dorrian gå fra det hyperhurtigt grindende Napalm Death til den langsomme lava lyd man laver i Cathedral. Bandets hovedinspiration har altid været Black Sabbath, hvilket de til tider også har fået en del flak for. Men man kan ikke komme uden om, at Cathedral er en af (hvis ikke DEN) bedste Sabbath kloner, desuden kan man også høre en del syre bands ud, som det tidlige Genesis, Witchfinder General og Pentagram ud af deres musik. Men nok om historien, hvad får man så på denne opsamling? Ja, udover klassikere som førnævnte, får man de fede EP tracks som "Soul Sacrifice", som er en smule anderledes end versionen på debuten, derudover er der "Cosmic Funeral", som ligeledes ikke er at finde på nogle af de regulære albums. Mere interessant for Die Hard fans, er nok CD 2, hvor bandet har gravet en del sjældne og aldrig før udgivne ting frem. Mest lækkert er her et par forsvundne numre fra "The Ethereal Mirror" tiden som "The Old Oak Tree", "Violet Breath" og "Hide and Seek". Sidstnævnte er bare en version af "Imprisoned in Flesh", der i stedet for Lee’s vokal har en fløjte på, hvilket er ganske sjovt at høre på. Ud over det, er der en cover version af Witchfinder General’s "Rabies" som i den sidste del har slutningen af Black Sabbath’s "The Writ", hvilket lyder vildt sejt. Ved siden af disse mere relevante ting, er der demo numre og diverse live numre, disse ting er lidt skuffende, da jeg ved at der er en del numre derude man kunne have knaldet på i stedet for. Bandet har f.eks. en del japanske bonus numre der ville være interessante at få hørt. Man har også en del ubrugte numre fra "Endtyme" sessionen som "Regal Corpse" og "Gargoylian", som ville være mere relevante end live og demo numre. Ja, faktisk er der nok til at have fyldt en tredje CD, men det er vel nok en pengesag, så lad os håbe at disse numre før eller senere kommer ud på CD. Indtil da, er det udmærket at vente på dem med "The Serpent's Gold", for at afslutte i Lee’s udødelige ord: Doom or be Doomed!!!