Blut - Hermeneutics

Hermeneutics

· Udkom

Type:Album
Genrer:Symfonisk metal, Industrial metal
Antal numre:22

Officiel vurdering: 3/10

Brugervurdering: Vær den første til at stemme.

Kunsten at kunne blande

Så langt tilbage som der har været musik, har der også været en kreativ lyst til at fusionere og blande diverse genrer. Da langt de fleste musikere finder glæde i mere end en genre eller undergenre, sker dette jo meget naturligt, da inspirationen kan ramme os fra flere forskellige steder. En genre som thrash har eksempelvis fusioneret den metalliske lyd fra startfirsernes britiske heavybands med punkens energi og intensitet. Et valg der set i bakspejlet har virket meget oplagt og logisk. På samme måde er der også bands som Behemoth og Belphegor, der har valgt at mixe den brutale og ødelæggende kraft fra dødsmetal med den dystre og atmosfæriske stemning, som black metal har kunnet skabe. Igen er dette et klassisk mix, som mange ville sige, giver god mening og virker logisk. Men fra tid til anden støder man på grupper, der prøver at mixe forskellige af metallens undergenrer med noget mere utraditionelt. Trepalium med swing, Igorrr med barok og dubstep og Blut med… tja, lidt af hvert.

Svært at definere, sværere at komme igennem… 

Blut er et af de bands, der er svære at putte i en kasse. Bandet startede som et enmandsprojekt med Alessandro Schümperlin, men siden har en lang række musikere og gæstemusikere sluttet sig til for sammen at skabe bandets debutalbum Hermeneutics. Med en titel der løst kan oversættes til frit at kunne fortolke, kan man da også godt være ret sikker på, at dette er et album, der ikke vil lyde som alt andet, og det gør det ved gud heller ikke. Albummet bliver indledt af “Zero the Fool”, der hovedsagelig er elektronisk og henter inspiration fra dubstep og techno. Ikke lige hvad jeg havde regnet med, da jeg satte albummet på. Dette leder os til den første reelle sang på albummet “The Magician”, en sang der mixer alt fra groove, industrial og poppede Eurovision-lignende omkvæd. Dette sætter tonen for resten af albummet og er et godt eksempel på de meget forskellige elementer, som bandet vælger at inkorporere i deres musik. Dette er en af albummets højdepunkter, da sangen i hvert fald er fængende og formår både at være poppet og kompromisløs. Hvilket nogle gange kan være en sjælden kombination. 

Der er bestemt også flere overraskelser at komme efter på albummet. Allerede på næste sang, “The High Priestess”, bliver vi mødt af en noget uventet operavokal, og på sangen “The Chariot” bliver vi mødt af et meget fint akustisk guitarstykke. Men ligeså fint som det er at høre et band, der ikke er bange for at eksperimentere og prøve grænser af, lige så tvunget og påtaget kan det lyde på nogle af de andre sange. Med 22 numre på albummet er det altså lidt svært at holde koncentrationen, da der i den grad også er flere sange, der godt kunne have været blevet gemt i øveren. 

At vide, hvornår man skal stoppe

Hermeneutics er bestemt et unikt og til tider også interessant album, men desværre er kvaliteten ikke altid i top. Schümperlins vokal er klart et af de punkter, hvor albummet skuffer mest. Dette er særligt, når han forsøger sig med en mere rå vokal. På sange som “The Hermit” og “The Emperor” forsøger han sig med en vokal, der på mange måder lyder inspireret af 90’er-vokalister som Robb Flynn og Max Cavelera. Men selvom det er fedt, at der dannes associationer til disse, er udførelsen desværre langtfra lige så god, som man kunne have håbet. Dette er en skam, da den kvindelige vokalist Chiara Manese sagtens kan synge og oftest giver albummet en interessant vinkel. Selvom der til tider er sange, der er værd at lytte til, gør det desværre ikke meget ved helhedsindtrykket. 22 sange er simpelthen for meget, især for et debutalbum. Man kan håbe, at de i fremtiden vil blive bedre til at komprimere deres materiale og dermed kun udsender den del, der fungerer bedst.

Tracklist

  1. THE FOOL
  2. THE MAGICIAN
  3. THE HIGH PRIESTESS
  4. THE EMPRESS
  5. THE EMPEROR
  6. THE HIEROPHANT
  7. THE LOVERS
  8. THE CHARIOT
  9. THE STRENGTH
  10. THE HERMIT
  11. THE WHEEL OF FORTUNE
  12. THE JUSTICE
  13. THE HANGED MAN
  14. XIII
  15. THE TEMPERANCE
  16. THE DEVIL
  17. THE TOWER
  18. THE STARS
  19. THE MOON
  20. THE SUN
  21. THE JUDGEMENT
  22. THE WORLD