Any Given Day - Overpower

Overpower

Genre:Metalcore

På vej frem

Any Given Day er måske mest kendt for deres cover af Rihannas ”Diamonds” samt nummeret ”Arise”, der har Matt Heafy (Trivium) med som gæstesanger. Derudover har bandet kreeret en række habile metalcore-numre, men det helt store gennembrud lader vente på sig. Nu er de klar med tredje fuldlængde, og spørgsmålet er, om det er denne plade, der for alvor kan skyde gang i tyskernes karriere.

De tomme kalorier

Lad mig bare briste boblen med det samme: Det er det næppe. Overpower er 43 minutters gedigen metalcore, men intet formår at skille sig ud og efterlade et varigt indtryk. Det er tomme kalorier, der mætter nu og her – men efter en time er du sulten igen. Stilen er en krydsning af Killswitch Engage, All That Remains og Five Finger Death Punch, og har du lyttet til ét nummer med disse bands, har du også lyttet til Overpower. Nuvel. Lad os se nærmere på sagen.

Overpower er på ingen måde en dårlig plade – den er bare alt for anonym. Det største, og måske eneste væsentlige, lyspunkt er forsanger Dennis Diehl, der leverer en imponerende indsats. Hans rene vokal er både afrundet og varm – i stil med Jesse Leach (Killswitch Engage) – og skaber den perfekte kontrast til de ellers beskidte brøl. Frontmand Diehl er virkelig en fornøjelse at lytte til.

På Overpower har bandet valgt at eksperimentere en del med elektroniske elementer, hvilket skaber en anelse ubalance. I ”Lonewolf” ligger elektronikken solidt plantet i baggrunden og tilføjer en fin stemning, men i ”Taking Over Me” og ”Never Surrender” går det langt over gevind. Vi er pludselig til technofest – og det er virkelig ikke særlig rart. De elektroniske rytmer buldrer af sted, og indsatsen virker både halvhjertet og ligegyldig.

Bedre går det på ”Loveless” og ”Savior”. Førstnævnte lægger ud med en Slipknot-agtig rap, hvorefter nummeret eksploderer i et stort, melodisk omkvæd. Diehl brillerer med sin flotte stemme, og resten af bandet bakker ham op med energiske riffs og solide rytmer. På ”Savior” er det nogenlunde samme skabelon, der er i spil, og omkvædet sidder lige i skabet. Flot arbejde.

Lidt for letkøbt

Overpower har det hele: flot produktion, dygtige musikere og en masse energi – men desværre ikke nok stærkt materiale. Langt størstedelen af pladen lyder som andre bands, og selv de 11 numre minder meget om hinanden. Det er ikke nødvendigvis dårligt; det er bare kedeligt. Øv.

1. Start Over
  2. Loveless
  3. Savior