Death To All, Abysmal Dawn og Loudblast

Amager Bio, København S

Gamle helte og førsteklasses dødsmetalfest

Denne anmelder skulle søndag d. 22. marts til Death DTA koncert i Amager Bio, og som kæmpe fan af Chuck og co. igennem cirka 25 år glædede denne anmelder sig meget. For nok er legenden bag Deaths i alt 7 albums, Chuck Schuldiner ikke længere boende i denne verden, men med et lineup udelukkende bestående af tidligere bandmedlemmer (med eneste undtagelse af forsanger / guitarist Max Phelps fra Cynic) samt et imponerende bagkatalog af velskrevne nyklassikere, var der lagt op til en førsteklasses dødsmetal-fest af format.

Værre blev det ikke af, at min all time metal bashelt, Steve Digiorgio (Autopsy, Sadus, Iced Earth, Testament) på denne tour skulle stå for rytmesektionen sammen med min all time metal trommehelt, Gene Hoglan, og til de stort anlagte soloer og komplicerede metalriffs havde de, udover førnævnte Max Phelps, også Bobby Koelbe, der sammen med Chuck er krediteret for guitararbejdet på den tyve år gamle Symbolic, som hele touren var koncentreret om.

Loudblast - solid death thrash uden de store armbevægelser

Det tre bands store program til trods, så det ud til at tidsplanen ville holde, for allerede kort efter, vi kom ind, gik først Loudblast på scenen. Jeg kan huske at have hørt dem en del i mine teenager år, men i årene imellem nu og dengang havde de faktisk været ikke eksisterende i min bevidsthed, og jeg håbede derfor på et glædeligt gensyn. Og Loudblast leverede da også en gang rimelig solid old school death thrash metal dog med en mangel på de helt store armbevægelser. Til deres forsvar skal det siges, at Amager Bio på daværende tidspunkt var temmelig tom, for da først publikum begyndte at dukke op, kom der også tilsvarende mere liv i de franske thrash pionerer.

5/10

Abysmal Dawn - stilsikker opvarmning med tonstunge riffs og lynhurtige passager

Lidt mere interessant blev det, da tech death metal rockerne i Abysmal Dawn gik i gang. Jeg var ikke i forvejen særlig bekendt med bandet, men med i alt fire udgivede albums, burde der være rigeligt med numre at tage fat på. Og amerikanerne fyrede den max af på bedste death metal manér med alt hvad der hører sig til genren af tonstunge riffs og lynhurtige passager kombineret med aggressive growls og generelt velspil, og jeg er overbevist om, at de nok skal finde frem til min Spotify playliste ved nærmest givne lejlighed.

7/10

Death DTA – ingen metaltræthed trods sidste koncert på touren

Aftenens ubestridte hovednavn var selvfølgelig Death DTA, og denne aften var samtidig sidste koncert på deres Europa tour. Dette kan til tider resultere i en lidt tam og uoplagt optræden, men der var bestemt ikke nogen form for metaltræthed at spore i de erfarne dødskrigere, og især Steve Digiorgio virkede mere opsat på at give os valuta for pengene, end jeg nogensinde har oplevet ham før i live-henseender.  For allerede få sange inde i det næsten 20 sange lange sæt stod det klart, hvem der i virkeligheden var aftenens midtpunkt, og glædeligvis viste Chucks egentlige erstatning, Max Phelps intet tegn på bitterhed over at skulle give plads til Steve og hans elskede seksstrengede båndløse bas, som han med rette i øvrigt har valgt at kalde Thor. For med en ufattelig teknik og et til alle tider musikalsk nærvær pustede makkerparret Steve og Thor nyt liv i samtlige Death klassikere i en sådan grad, at resten af bandet nærmest fremstod mere eller mindre som biroller i en ellers stort opsat Hollywood remake.

Udmattet zombie på jagt efter et sted at sove

Anonymt blev det dog heldigvis aldrig for hverken trommeslager Gene Hoglan og guitarist Bobby Koelbe, der begge leverede præstationer langt over gennemsnittet, men en smule skuffende var dog Max Phelps lidt robotagtige indsats. Chuck Schuldiner var ikke typen, der kastede sig rundt på scenen, til dette var han øjensynligt alt for travlt beskæftiget, men hvor Chucks musiske personlighed syntes stor nok til at kunne oplyse Wembley Stadion, mindede Max mest af alt om en lidt udmattet zombie på jagt efter et sted at sove. Han lignede Chuck, han sang som Chuck, og han spillede sit shit, som han skulle (guitarsoloerne undtaget), og alligevel fik man mest af alt en fornemmelse af en fyr, der langt hellere ville være andetsteds end Amager Bio på denne søndag aften.

Ro i metalmaven trods Massacres fravær og forsangers mentale ditto

Phelps mentale fravær kunne dog ingenlunde fordærve den samlede oplevelse, og da Death DTA definitivt sluttede braget af med Chucks nok allerstørste klassiker, ”Pull The Plug”, lettede taget, og samtlige af koncertens deltagere kunne herefter gå hjem med ro i metalmaven og et stort smil på læben.

8/10

Death bliver det selvfølgelig aldrig uden Chuck, men de fire fuldvoksne drenge leverede lige præcist dén mængde nostalgi og musikalske overskud, som vi alle havde håbet på. Og selv om Massacre måtte forlade touren, efter sigende fordi Massacres guitarist og tidligere Death medlem, Rick Rozz og Death DTAs manager, Eric Grief ragede uklare med hinanden (igen!), havde det heldigvis ingen effekt i det store hele udover prisnedslag i merchandisen og forlænget spilletid fra Death, der i alt trykkede den af i 90 minutter. Jeg sender derfor 8 store kranier i Death DTAs retning.

Amager Bio sætliste

1. The Philosopher
  2. Leprosy / Left To Die